Hospitalssjusk skal straffes

Forbrugerrådet kræver gensidig forpligtelse, hvis regeringen vil straffe udeblivende patienter med gebyrer. Derfor skal patienter kompenseres ved forsinkelser og aflysninger af behandlinger på landets sygehuse.
Kristian Lund Pedersen

Uden denne gensidighed er det ikke acceptabelt at indføre et gebyrsystem for patienters udeblivelse. Vi skal sikre os, at sygehusene også lever op til deres aftaler med patienterne.

Magrethe Nielsen
Sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet
"Noget for noget" skal også komme patienten til gode, når patienten møder op til en operation, som bliver aflyst, eller skal vente i timevis på at blive kaldt ind til undersøgelse.

Det mener Forbrugerrådet, der foreslår en gensidig forpligtelse, efter regeringen har sat et lovforslag i høring, som skal straffe patienter med gebyrer, hvis de udebliver fra undersøgelse eller behandling:

"Uden denne gensidighed er det ikke acceptabelt at indføre et gebyrsystem for patienters udeblivelse. Vi skal sikre os, at sygehusene også lever op til deres aftaler med patienterne," siger Margrethe Nielsen, der er sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Lovforslag rammer de svageste
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil med deres lovforslag undgå at patienter spilder sygehusenes tid, men ifølge Forbrugerstyrelsen er der tvivl om, hvor stort problemet reelt er:

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024