Umuligt at sælge historien om det usexede EU
Altinget.dks analytiker i politisk kommunikation, Rasmus Jønsson, RUC, advarer mod, at EU-information går ud på at få folk til at stemme fremfor at skabe debat. Ny artikel i serien "Jønssons Hjørne".
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Ser man på store dele af os danskere, har vi en horisont, der strækker sig fra byskiltet til gadekæret.
En sådan horisont kan kun aktiveres, hvis EU påtvinger nye formater på vores agurker, gadeskilte og mønter. Store komplekse og højtsvævende spørgsmål om fælles dit og dat er slet ikke relevante, og dermed er der absolut heller ikke noget informationsbehov, man skal have dækket.
Rasmus Jønsson
Ekspert i politisk kommunikation, RUC
Han skriver analyser af aktuel politisk kommunikation til Altinget.dk i "Jønssons Hjørne"
Udsigten til et nyt år med en traktat-afstemning og EP valg er ikke nogen behagelig udsigt for en mand, der elsker at vinde. Nu tyder alt på, at statsministeren kun skal koncentrere sig om at få ført sit profilløse EP-hold så hæderligt som muligt igennem forårets valgkamp.
Afstemninger om forbehold og traktater har han fået parkeret under parolen "nu må vi bruge tiden på at få en bred folkelig EU debat". En sætning, som man med jævne mellemrum har hørt en del toppolitikere tage i brug de sidste 10-20 år, hvorefter man overhovedet intet har hørt til EU spørgsmålene i en rum tid.
En kommunikativ umulighed
Det er ikke statsministeren og hvem der ellers går og lover en bred folkelig EU-debat, der skal have skylden for, at den aldrig kommer.