Bedre togstationer skal tiltrække passagerer

HOLLAND: Hvis flere skal bruge den kollektive transport, skal der skabes bedre forhold for passagererne, fra de forlader deres hjem, til de når deres destination. Det er budskabet fra det hollandske togselskab NS Poort.
Anne Burlund

Hvis man ikke kan parkere sin cykel, når man kommer frem til en station, eller hvis der er langt mellem de forskellige transportmidler, giver det unødig ekstra transporttid til stor frustration for passagererne.

Jeroen van den Heuvel
Asset developer, NS Poort

Hver evig eneste dag bruger flere hundredetusinde mennesker en del af deres sparsomme tid på at vente på togstationer landet over, når de skal til eller fra arbejde. I Holland arbejder det nationale togselskab NS Poort derfor på at skabe stationer, der har passagererne i centrum, og som er midtpunkt for både transport og aktivitet.

Copenhagen Climate Network afholdt onsdag konferencen "Fremtidens jernbaner med kunderne i centrum" på Den Sorte Diamant i København. Her præsenterede Jeroen van den Heuvel, der er asset developer (da. værdiudvikler) i NS Poort, selskabets strategi for at udvikle togstationer, der kan tiltrække flere passagerer og dermed vækst i den kollektive trafik.

Fokus på den samlede rejseoplevelse
En del af NS Poorts strategi er at fokusere på passagerernes samlede rejse, fra de træder ud af hoveddøren om morgenen, til de møder på deres arbejdsplads. Det kalder Jeroen van den Heuvel "the travel network" eller på dansk "rejsenetværk" - hvorfra og hvortil rejser folk og hvorfor?

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024