Bedre togstationer skal tiltrække passagerer
Anne Burlund
JournalistpraktikantHvis man ikke kan parkere sin cykel, når man kommer frem til en station, eller hvis der er langt mellem de forskellige transportmidler, giver det unødig ekstra transporttid til stor frustration for passagererne.
Jeroen van den Heuvel
Asset developer, NS Poort
Hver evig eneste dag bruger flere hundredetusinde mennesker en del af deres sparsomme tid på at vente på togstationer landet over, når de skal til eller fra arbejde. I Holland arbejder det nationale togselskab NS Poort derfor på at skabe stationer, der har passagererne i centrum, og som er midtpunkt for både transport og aktivitet.
Copenhagen Climate Network afholdt onsdag konferencen "Fremtidens jernbaner med kunderne i centrum" på Den Sorte Diamant i København. Her præsenterede Jeroen van den Heuvel, der er asset developer (da. værdiudvikler) i NS Poort, selskabets strategi for at udvikle togstationer, der kan tiltrække flere passagerer og dermed vækst i den kollektive trafik.
Fokus på den samlede rejseoplevelse
En del af NS Poorts strategi er at fokusere på passagerernes samlede rejse, fra de træder ud af hoveddøren om morgenen, til de møder på deres arbejdsplads. Det kalder Jeroen van den Heuvel "the travel network" eller på dansk "rejsenetværk" - hvorfra og hvortil rejser folk og hvorfor?