Debat

Dansk Erhverv: Bilafgifter i balance

TRANSPORTDEBATTEN: Det vigtigste er, at en omlægning af bilafgifterne ikke hæmmer mobiliteten i samfundet. Det vil nemlig skade samfundsøkonomien, skriver Jesper Højte Stenbæk, chefkonsulent for Dansk Erhverv.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jesper Højte Stenbæk
Chefkonsulent, Dansk Erhverv

De seneste 20 år er bestanden af personbiler i Danmark vokset med mere end 674.000. Samtidig med at det giver alle de nye, glade bilejere en bedre mobilitet, så bidrager det også til trængslen på vejene.

I den samme periode er den gennemsnitlige størrelse af en danskejet personbil faldet. Vi køber i stadig større omfang små biler. En del af forklaringen er, at mange køber bil nummer 2 til familien, men også at mange, der før ikke havde bil, nu køber en lille en.

Der er mange årsager til, at disse mange, nye bilejere kommer til.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.
Tiende udgave af Transportdebatten er sæsonens første. I denne udgave sætter vi fokus på bilafgifter. Forskere, kommissioner og tænketanke har med jævne mellemrum peget på, at det eneste rigtige vil være at indføre roadpricing, så man betaler for at bruge bilen i stedet for at betale for at eje den. Det vil for alvor afhjælpe trængsel og gavne miljø og klima, lyder argumentet. Men regeringen siger nej. Og det gør næsten hele Folketinget.
Tilbage står, at der er grundlæggende enighed om, at de nuværende afgifter ikke er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde. Transportdebatten sætter derfor fokus på, hvordan bilafgifterne bør indrettes.
I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører give deres besyv med. Deltag i debatten: Send dit indlæg til [email protected].

Noget skyldes den økonomiske krise, der har tvunget nogle til at finde nyt job længere væk, noget skyldes paradoksalt nok, at nogle har fået flere penge mellem hænderne og dermed har bedre råd til bil nummer 2, men hovedårsagen er nok, at små biler er blevet meget billigere de senere år.

Bilerne er blevet meget billigere, fordi det danske afgiftssystem favoriserer små, miljørigtige biler. Og det er vel også den rigtige vej at gå? Det er der delte meninger om.

Vi køber i stadig større omfang små biler.

Jesper Højte Stenbæk
Chefkonsulent

Nogle mener, at de mange, små biler er en miljømæssig katastrofe, fordi de samlet set forurener mere. Andre mener, at afgifterne støtter op om de forkerte biler, og at fx el-, hybrid- og gasbiler i højere grad skulle have en permanent afgiftsmæssig fordel .

Fra erhvervslivets side kan vi konstatere to modsatrettede tendenser med baggrund i bilafgifterne.

Både godt og skidt
Den positive: De mange flere biler har givet danskerne en udvidet mobilitet. Det betyder et mere fleksibelt arbejdsmarked og større rekrutteringsgrundlag for danske virksomheder – de ansatte kan simpelthen komme længere væk fra uden at bruge mere tid på transporten.

Den negative: Trængslen på vejene er blevet øget pga. de nye biler. Det betyder større problemer for erhvervstransporten, der får sværere ved at komme frem med varer til og fra danske virksomheder.

Samlet set er vi glade for den øgede mobilitet i erhvervslivet.

Vi mener, vi kan komme trængslen til livs via bedre kollektiv trafik, intelligent trafikstyring, der udnytter vejene bedre, og endelig skal der også bygges flere veje samt udvides eksisterende for de mange afgiftskroner, bilisterne lægger i statskassen.

Må ikke hæmme mobilitet
Bedre mobilitet øger Danmarks produktivitet og styrker konkurrenceevnen. Vores ansatte skal komme på arbejde på den mest effektive måde. Om det så er bil, tog, cykel, bus eller gåben. Vi ser gerne, at samtlige måder at bevæge sig på bliver styrket.

Men som beskrevet ovenfor er der tale om et noget broget billede, og mange interesserer sig for bilafgifter.

Erhvervslivet er ikke imod en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, som regeringen har stillet i udsigt i regeringsgrundlaget, men omlægningen må ikke virke hæmmende for mobiliteten.

Så går det nemlig galt for samfundsøkonomien.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024