DSB-direktør om skift til DI: Privat overenskomst er ingen discountaftale
INTERVIEW: Efter flere års tilløb rykkede DSB’s ledelse sidste år virksomheden over på privat overenskomst. Nu kulminerer sagen i Arbejdsretten. Det handler ikke om besparelser, bedyrer DSB’s direktør, Flemming Jensen.
![DSB's administrerende direktør glæder sig til en afklaring af, om DSB har lov til at melde sig ind i en privat arbejdsgiverorganisation.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/172645/45461.jpg)
![Kim Rosenkilde](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4738-kim-rosenkilde-2-48.jpg)
Kim Rosenkilde
RedaktørVi har jo igennem vores ejer, Transportministeriet, fået en tilladelse fra Finansministeriet til at melde os ind i DI. Og vurderingen der har været, at det ikke er i strid med lovgrundlaget.
Flemming Jensen
Administrerende direktør i DSB
Det vakte opsigt, men trængte aldrig for alvor igennem i de brede medier, da DSB få dage inden starten på de offentlige overenskomstforhandlinger i december meldte sig ind i DI og dermed ud af det offentlige overenskomstsystem.
Udmeldingen kom pludseligt. Men ifølge DSB’s administrerende direktør havde den været flere år undervejs.
”Det er en overvejelse, der har været drøftet i DSB’s bestyrelse gennem en lang årrække. Og i 2016 tog vi første skridt med at melde vores vedligeholdelsesselskab ind i DI,” siger Flemming Jensen.