Debat

Er regeringens togfond det eneste rigtige?

DEBAT: I efteråret skal regeringens togfond forhandles på plads, men giver det egentlig mening at øremærke 28 milliarder til den kollektive trafik og helt specifikt til at realisere timeplanen? Transportdebatten sætter fokus på togfonden.
Regeringen vil med togfonden give den danske jernbane et løft.
Regeringen vil med togfonden give den danske jernbane et løft.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Redaktør af Altinget Miljø.

Uddannet cand.comm. i journalistik fra Roskilde Universitet (RUC).

Mail: [email protected]

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget l Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fra 3. september og en måned frem handler første udgave af Transportdebatten om regeringens togfond.  

BLAND DIG! 
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Regeringen vil fører timeplanen ud i livet for oliepenge fra Nordsøen.

Ved at oprette Togfonden DK har regeringen tænkt sig at kanalisere 28 milliarder kroner til at gennemføre timeplanen, der sikrer, at der er én times kørsel mellem de fire store danske byer.

Forhandlinger er netop begyndt på Christiansborg, men spørgsmålet er, om det egentlig er den bedste måde at bruge pengene på. Bør man også bruge penge på at forbedre forholdende andre steder i landet? Og hvad med vejene?

Transportdebatten vil derfor over den næste måned sætte fokus på togfonden.

Alle er velkomne til at blande sig i debatten, så send en mail til [email protected] med indspark.

Det nye debatpanel består af otte personer, som har særlig beslutningskraft eller viden inden for området.

Se panelet her:

  • Kristian Pihl Lorentzen, der er trafikordfører for Venstre. Han har været medlem af Folketinget siden 2005 og valgt i Vestjyllands Storkreds.
  • Uffe Steiner Jensen, der er formand for Danske Havne. Danske Havne er en brancheorganisation, som har til formål at fremme danske erhvervshavnes fælles interesser.
  • Ivan Lund Pedersen, der er trafikmedarbejder i NOAH. NOAH er en miljøbevægelse, der arbejder for at fremme den grønne omstilling globalt og nationalt. Herunder inden for transportsektoren.
  • Jess Abildskou, der er formand for Kollektiv Trafik Forum. Kollektiv Trafik Forum er et tværgående fagligt forum, som har medlemmer fra trafikselskaber, busselskaber, jernbaneselskaber, organisationer, regioner, kommuner, konsulentvirksomheder og uddannelsesinstitutioner.
  • Henning Hyllested, der er trafikordfører for Enhedslisten. Han har været medlem af Folketinget siden 2011 og valgt i Sydjyllands Storkreds. Han har været trafikordfører siden valget.
  • Pia Olsen Dyhr (SF), der er transportminister. Hun har været medlem af Folketinget siden 2007 og valgt i Nordsjællands Storkreds. Hun var fra 2007-2010 trafikordfører for SF og blev i august 2013 ny transportminister.
  • Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet. Han har en bred og dybtgående viden inden for transportsektoren med hovedvægt på trafikplanlægning og trafikteknik.
  • Carl Holst (V), der er næstformand i Danske Regioner. Carl Holst er derudover regionsrådsformand i Region Syddanmark, og har været det siden 2006.

Læs allerede de første indlæg til debatten i dagens nyhedsbrev (se linkboks til højre).   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024