Esben Lunde: Nye NOx-krav fører til en reduktion
LUFTFORURENING: Selvom dieselbiler ifølge nye EU-krav må udlede mere end dobbelt så meget NOx på vejene, fører det faktisk til en reduktion, mener Esben Lunde Larsen (V). SF kalder det en forringelse af intentionen.
![Fra 80 til 168 milligram NOx per kilometer lyder de nye krav for EU.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/147313/15665.jpg)
![Frederik Tillitz](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4864-frederik-tillitz-2-48.jpg)
Frederik Tillitz
JournalistKravene vil bidrage til et markant fald i dieselbilernes forurening. Regeringen støtter altså ikke en forøgelse af NOx-forureningen
Esben Lunde Larsen
Miljøminister
Pudsigt nok fører en fordobling af den tilladte NOx-udledning fra dieselbiler faktisk til en reduktion.
Det slog miljøminister Esben Lunde Larsen (V) fast under onsdagens samråd i Miljø- og Fødevareudvalget.
”Kravene vil bidrage til et markant fald i dieselbilernes forurening. Regeringen støtter altså ikke en forøgelse af NOx-forureningen,” sagde Esben Lunde Larsen under samrådet.