Kommentar af 
Vibeke Myrtue Jensen

Flyselskaber bør automatisk udbetale kompensation ved forsinkelser og aflysninger

Mindst én eller to derude er i fuld gang med at lægge arm med flyselskabernes bureaukrati efter sommerferien. Men vi mener, at flyselskaberne skal påkræves automatisk at udbetale kompensationen og refusion til de aflysningsramte og forsinkede passagerer, skriver Vibeke Myrtue Jensen. 

Vi vil opfordre flyselskaberne til allerede nu at begynde på den automatiske udbetaling. Man ved aldrig, hvornår den næste strejke rammer, skriver Vibeke Myrtue Jensen.
Vi vil opfordre flyselskaberne til allerede nu at begynde på den automatiske udbetaling. Man ved aldrig, hvornår den næste strejke rammer, skriver Vibeke Myrtue Jensen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Vibeke Myrtue Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg håber Altingets læsere har haft en god sommerferie.

At de fik slappet godt af, kom ubesværet frem til deres feriedestinationer og lige så ubesværet hjem igen, og at de nu er veludhvilet og klar til hverdagslivets travlhed. 

Men jeg gætter også på, at der er mindst én eller to derude, der ikke har været så heldige, men som i deres sommerferie i stedet har bakset med aflyste fly og ændrede planer, og nu mens hverdagen er i fuld gang, skal lægge arm med flyselskabernes bureaukrati om at få udbetalt deres retmæssige refusion og kompensation. 

Sådan plejer det at være.

Men flyselskaberne har alle muligheder for at undgå det kaos ved bare automatisk at udbetale kompensationen og refusion til forbrugerne.

Vibeke Myrtue Jensen
Politisk rådgiver i miljø og transport i Forbrugerrådet Tænk

Og ikke nok med, at man skal lægge sine planer om, så står mange rejsende også bagefter selv med besværet med at få kompensationen udbetalt.

Ifølge EU-reglerne har de rejsende selvfølgelig ret til at få billetprisen refunderet ved aflysninger fra selskabets side men også ret til yderligere kompensation, hvis flyet aflyses eller bliver forsinket i lang tid, som følge af forhold, som flyselskabet kunne have påvirkning på.

Så hvis for eksempel et fly bliver aflyst, når selskabets egne ansatte strejker og i øvrigt har anmeldt strejken i rimelig tid, så har forbrugeren krav på både refusion og en passende økonomisk kompensation.

Som reglerne og praksis er nu, er det dog de rejsendes eget ansvar at søge om at få kompensationen udbetalt. Men det er ikke hensigtsmæssigt.

Især ikke når – som tidligere år – store strejker har ført til flykaos og masseaflysninger, og dermed tusindvis af flyrejsende, der skulle kompenseres.

Vi har i den forbindelse set forbrugere vente op til et halvt år på deres kompensation for aflysninger, og forrige år måtte flere selskaber ovenikøbet politianmeldes, før de udbetalte forbrugerne deres penge.

Men flyselskaberne har alle muligheder for at undgå det kaos ved bare automatisk at udbetale kompensationen og refusion til forbrugerne.

I langt de fleste tilfælde har selskaberne allerede vores betalingsoplysninger, så det bør være nemt administrativt.

Læs også

Dertil kommer, at flyselskaberne ikke offentliggør grunden til forsinkelser og aflysninger, selvom de ligger inde med dem, og det er vigtigt viden for forbrugeren i forhold til, om de har ret til kompensation. 

Desværre er der ingen flyselskaber – hvad vi er bekendt med – der automatisk udbetaler kompensation eller refusion, og derfor mener vi, at det bør være et lovkrav ligesom selskaberne bør forpligtes til at informere forbrugerne om baggrunden for forstyrrelsen på rejsen.

EU-kommissionen er opmærksom på at forbrugerne kan have svært ved at opretholde deres rettigheder.

I juli kom de med en ny fortolkningsvejledning til passagerrettighederne, som gjorde det endnu tydeligere, at flyselskaber skal oplyse passagererne om deres rettigheder og vejlede dem i for eksempel at søge kompensation.  

Det er et skridt i den rigtige retning, for tal fra Eurobarometer viser, at 63 procent af danske passagerer ikke føler sig velinformeret om passagerrettigheder i forbindelse med fly.

Vores egen undersøgelse fra 2019 viser, at kun 15 procent blev oplyst om deres rettigheder ved aflysning og længere forsinkelser.

Derfor er det positivt, at vi nu kan forvente mere klar kommunikation fra flyselskaberne, end vi har været vant til.

Det kræver dog, at for eksempel Danmark bringer det til bordet og sørger for, at det bliver en del af vores grundlæggende passagerrettigheder. 

Vibeke Myrtue Jensen
Politisk rådgiver i miljø og transport i Forbrugerrådet Tænk
  

Men det overlader fortsat ansvaret til forbrugerne om at få den kompensation og refusion fra selskaberne, de har ret til.  

Vi forventer at flypassagerernes rettigheder revideres inden for en nærmere fremtid. 

I den forbindelse er det vores stærke forhåbning, at flyselskaberne påkræves automatisk at udbetale kompensationen og refusion til de aflysningsramte og forsinkede passagerer.  

Det kræver dog, at for eksempel Danmark bringer det til bordet og sørger for, at det bliver en del af vores grundlæggende passagerrettigheder. 

Under alle omstændigheder er ændring af reglerne i EU ikke lige om hjørnet, og derfor vil vi opfordre flyselskaberne til allerede nu at begynde på den automatiske udbetaling.

Man ved aldrig, hvornår den næste strejke rammer, og passagererne igen må bruge måneder og unødvendigt meget besvær på at få sine penge. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024