Folketinget misinformeret om anlægsbudgetter

NYHED: Underskud i milliardklassen kan undgås, hvis Metroen og andre store anlæg blev budgetteret rigtigt. Professor Bent Flyvbjerg har en løsning, som England har indført, mens Danmark tøvende forsøger.
Metroen er blandt de anlægspprojekter, hvor budgettering og faktiske udgifter har ligget langt fra hinanden.Bent Flyvbjerg frygter for den kommende cityring.
Metroen er blandt de anlægspprojekter, hvor budgettering og faktiske udgifter har ligget langt fra hinanden.Bent Flyvbjerg frygter for den kommende cityring.Foto: Ørestadsselskabet/Søren Hytting
Henrik Theil

Vi skal have et ordentligt beslutningsgrundlag. Mit udgangspunkt er, at det interessante for vælgerne og Folketinget er, om indholdet i Folketingets beslutningsgrundlag er pålideligt.

Bent Flyvbjerg
Professor
"Jeg er blevet kaldt bro-modstander og Metro-modstander, hvilket er helt forkert. Jeg går ind for gode projekter, men jeg er modstander af dårlige projekter og misinformation af medier og offentlighed," siger professor Bent Flyvbjerg, Aalborg Universitet.

Han forsvarer den 8. juni sin doktorafhandling om budgettering af mega-projekter, så man undgår overskridelser af budgetter.

Når Folketinget vedtager en anlægslov, er underbudgettering nærmest en naturlov, for det altid bliver dyrere end forventet at bygge broer, jernbaner, metro og senest DR-byen. Men det kunne undgås, hvis man anvendte en dansk udviklet model "Reference Class Forecasting".

I stedet for at tælle mængden af beton, stål, asfalt m.v. og så lægge det hele sammen, skal budgetteringen tage udgangspunkt i en helhedsvurdering ud fra 10-15 tilsvarende referenceprojekter.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024