Ny debat om EU’s vejpakke
DEBAT: EU-Kommissionen har præsenteret tredje og sidste udspil til en ny vejpakke. Hvad er ”hot” og hvad er ”not”? Et hold af debattører tager debatten.
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/171744/44550.jpg)
![Kristian Andersen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4746-kristian-andersen-2-48.jpg)
Kristian Andersen
RedaktionschefEU-Kommissionen præsenterede i slutningen af maj sidste del af sin såkaldte vejpakke, der med en række initiativer sætter fokus på godstransportens CO2-udledning, trafiksikkerhed, førerløs teknologi og digitalisering.
Næste skridt er, at Europa-Parlamentet og EU’s medlemslande skal tage stilling til vejpakken, så de videre forhandlinger kan fortsætte.
Altinget benytter anledningen og spørger et hold af debattører: Hvad er ”hot” og hvad er ”not” i Kommissionens udspil?
EU-Kommissionens vejpakke
EU-Kommissionen præsenterede i maj og november 2017 henholdsvis første og anden del af sin såkaldte vejpakke (også kaldet mobilitetspakke).
Vejpakken sigter især på at revidere EU-lovgivningen om adgangen til markedet for transportvirksomheder, social-, og arbejdsmarkedsforhold for chauffører og EU-reglerne for vej- og brugsafgifter for især tunge køretøjer.
Med Kommissionens tredje og sidste udspil rettes fokus på godstransportens CO2-udledning, trafiksikkerhed, førerløs teknologi og digitalisering. Det sker med afsæt i en række initiativer.
Det gælder blandt andet:
- Nye standarder for lastbilers CO2-udledning
- Elektroniske fragtdokumenter
- Krav til sikkerhedsudstyr i personbiler såvel som lastbiler og busser
- Handlingsplan for automatisk og førerløs teknologi
- Strategi for udvikling af europæisk batteriteknologi
Læs om alle initiativerne her.
Kilde: EU-Kommissionen, Folketingets EU-konsulent