R: 2+1-veje giver mere for pengene
DEBAT: Der skal bygges flere af de såkaldte 2+1-motortrafikveje efter svensk og norsk forbillede. Det er en billig løsning sammenlignet med motorveje, og det fremmer både trafiksikkerhed, mobilitet og vækst, skriver Andreas Steenberg (R).
Af Andreas Steenberg (R)
Transportordfører
I landdistrikterne, hvor der i sagens natur ikke er så mange mennesker, er 2+1-veje en oplagt måde at skabe mobilitet og vækst på.
En 2+1-vej er en vejtype, som skiftevis har en eller to kørebaner i en given retning.
Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.
I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på, hvordan transportpolitikken skal se ud efter det kommende folketingsvalg. Hvad skal en ny regering prioritere?
Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.
Send dit indlæg til [email protected]
Den kan have en midterrabat, som oftest i form af wirer udført i stål, eller den kan have et midterareal, der kan overkøres. Vejtypen forekommer meget i Sverige og Norge og var tidligere udbredt i Danmark inden udbygningen af motorvejsnettet.
Jeg ønsker, at vi bygger mange flere af den her type veje. Nogle læsere har måske prøvet at køre fra Sjællands Odde til Holbæk, hvor der for et år eller to siden åbnede netop en 2+1-vej.
Sikkerhed, vækst og mobilitet
I landdistrikterne, hvor der i sagens natur ikke er så mange mennesker, er 2+1-veje en oplagt måde at skabe mobilitet og vækst på. 2+1-veje har til- og afkørselsanlæg, så man ikke skal stoppe eller sætte farten ned ved kryds. Der er også mulighed for at overhale og køre lidt stærkere.
Sidst, men ikke mindst, fremmes trafiksikkerheden. De alvorlige ulykker sker i byer og på landeveje – ikke 2+1-veje, motortrafikveje og motorveje.
Den billige løsning
2+1-veje er også relativt billige, hvis man sammenligner med motorveje. Det er under halvdelen og skyldes, at man udvider en eksisterende vej og ikke bygger helt nyt.
Derfor er 2+1-veje en mulighed i de mere tyndtbefolkede områder. Steder, hvor det kunne give mening er Herning-Skive-Hanstholm, Ringkøbing-Herning, tværs over Lolland, Esbjerg-grænsen, tværs over Vendsyssel og Aarhus-Grenå. For bare at nævne nogle strækninger. Der diskuteres at bruge for eksempel 20 milliarder kroner på en hærvejsmotorvej.
Uden at det er regnet helt igennem, vil man formentlig kunne få alle strækninger, som nævnt ovenfor, som 2+1-veje for 20 milliarder kroner. Jeg synes, det er værd at overveje at bruge pengene på 2+1-veje. Man får meget for pengene.