Debat

R: Afgiftsindtægter besværliggør en grønnere transport

TRANSPORTDEBATTEN: Biler giver 35 milliarder kr. i statskassen i 2014. Blandt andet derfor er det svært at lave en reform, der mindsker transportsektorens forurening, skriver Radikales transportordfører Andreas Steenberg.

Foto: ft.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Andreas Steenberg
Transportordfører, Radikale

Transport er en gigantudfordring for vores klima.

Næsten 100 % af vores transport foregår ved afbrænding af benzin og diesel. Altså er det hele fossilt og udleder CO2. Transport er en stor akilleshæl hvis Danmark – ja hele verden – vil nedsætte sin belastning af klimaet.

Altinget inviterer til debat om, hvad vi skal gøre. Særligt med fokus på, hvordan bilbeskatningen kan ændres til noget mere grønt.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Tiende udgave af Transportdebatten er sæsonens første. I denne udgave sætter vi fokus på bilafgifter. 

Forskere, kommissioner og tænketanke har med jævne mellemrum peget på, at det eneste rigtige vil være at indføre roadpricing, så man betaler for at bruge bilen i stedet for at betale for at eje den. Det vil for alvor afhjælpe trængsel og gavne miljø og klima, lyder argumentet. Men regeringen siger nej. Og det gør næsten hele Folketinget.

Tilbage står, at der er grundlæggende enighed om, at de nuværende afgifter ikke er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde. 

Transportdebatten sætter derfor fokus på, hvordan bilafgifterne bør indrettes. I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører give deres besyv med. 

Deltag i debatten: Send dit indlæg til [email protected].

Rigtigt mange - lige fra FDM (bilisternes organisation) til de helt grønne organisationer - har meget gode bud. Vi beskatter nemlig efter bilens værdi og ikke dens belastning af miljø og klima.

Jeg tror hurtigt man kunne finde enighed om, hvordan et system kunne se ud. Den store udfordring er, hvordan vi fortsat finansierer vores velfærd.

Bilisterne leverer nemlig omkring 35 milliarder kroner i statskassen i år

Andreas Steenberg
Transportordfører

Bilisterne leverer nemlig omkring 35 milliarder kroner i statskassen i år. Det store spørgsmål er, hvordan de fortsat kan det, hvis man ændrer bilbeskatningen.

Stor udfordring
På dette link kan du læse indtægter fra forskellige skatter i årene 2007 til 2015:

http://www.skm.dk/skattetal/statistik/provenuoversigter/afgifter-provenuet-af-afgifter-og-moms-2007-2015/

Alene afgiften på benzin er 7 milliarder kroner. Bare denne ene indtægt skaber selvfølgelig det paradoks, at hvis vi bliver mere grønne, fx ved at køre elbiler, så får staten ikke denne indtægt fra benzinkøb.

Bilismen forurener.

Lidt populært sagt har vi skabt den udfordring for den grønne omstilling, at netop den forurening via diverse skatter finansierer vores velfærd. Derfor er det ikke nemt at lave en reform, der fjerner forureningen.

Jeg har ikke løsningen, men jeg glæder mig til debatten her på Altinget.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024