R: Giv bolden op for grøn transport
TRANSPORTDEBATTEN: Regeringen har vedholdende understøttet elbil-udvikling, så Danmark har fået bedre ladeinfrastruktur til elbiler, skriver Andreas Steenberg, transportordfører for Radikale.
Jens Bomholt
RedaktionsassistentAf Andreas Steenberg
Energi- og klimaordfører for Radikale
Regeringen har som målsætning, at transporten i 2050 skal være fri for fossile brændsler. Tal fra Dansk Energi giver et klart billede af, hvilke udfordringer vi står over for, hvis vi skal nå det.
Da personbiler har en gennemsnitlig levetid omkring 15 år, vil fossilfri transport i praksis forudsætte, at den sidste benzin-og dieselbil sælges i 2035.
På godt 20 år fra 2015 til 2035 skal elbiler med andre ord gå fra at have en markedsandel under 1 procent til langt, langt mere, hvis målet skal opfyldes.
Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.
Tiende udgave af Transportdebatten er sæsonens første. I denne udgave sætter vi fokus på bilafgifter.
Forskere, kommissioner og tænketanke har med jævne mellemrum peget på, at det eneste rigtige vil være at indføre roadpricing, så man betaler for at bruge bilen i stedet for at betale for at eje den. Det vil for alvor afhjælpe trængsel og gavne miljø og klima, lyder argumentet. Men regeringen siger nej. Og det gør næsten hele Folketinget.
Tilbage står, at der er grundlæggende enighed om, at de nuværende afgifter ikke er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde.
Transportdebatten sætter derfor fokus på, hvordan bilafgifterne bør indrettes. I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører give deres besyv med.
Deltag i debatten: Send dit indlæg til [email protected].
Tilsvarende skal anden grøn transport også på banen.
Regeringen har vedholdende understøttet den udvikling, så vi eksempelvis har fået bedre ladeinfrastruktur i Danmark til elbiler og arbejdet med anvendelse af biogas i den tunge transport. Det har åbenbart haft effekt.
Hen over sommeren kom det frem, at der i første halvår af 2014 var solgt lige så mange elbiler som i hele 2013.
Andreas Steenberg
Transportordfører
Hen over sommeren kom det frem, at der i første halvår af 2014 var solgt lige så mange elbiler som i hele 2013. Det, synes jeg, er godt nyt og en glædelig udvikling.
Økonomisk ansvarlige
Nu har Enhedslisten og delvist SF her på Altinget krævet, at den såkaldte afgiftsfritagelse for brint- og elbiler skal forlænges, så den bygger bro til en kommende omlægning af bilbeskatningen.
Det er et synspunkt, som jeg har forståelse for, og derfor vil jeg da opfordre de to partier til at sætte handling bag ordene.
Fra regeringens side er vi nemlig meget åbne for at forhandle. Det er klart, at vi har en grundlæggende retning, som skal holdes: Nemlig at vi fortsat skal være økonomisk ansvarlige i Danmark.
Men vi vil gerne i fællesskab udnytte muligheden for at sætte gang i hjulene via nye tiltag – også indenfor den grønne transport.
Hvis man gerne vil påvirke den kommende finanslov, så skal man være villige til at forhandle. Derfor ser jeg meget frem til, at forhandlingerne med SF og Enhedslisten går videre – ganske som det sker med partierne til højre for regeringen.
Vi i Det Radikale Venstre er for en grøn transportsektor og ser positivt på yderligere tiltag, som bringer os i den retning. Vi skal fortsat have de nødvendige rammer for investeringer og fremskridt mod en grønnere transport.
Det arbejde vil være oplagt at udbygge i de kommende forhandlinger.