Rigsrevisionen kritiserer: Femern A/S og Transportministeriets projektstyring har medført "unødige økonomiske risici"

Transportministeriet og Femern A/S har mod bedre vidende fastholdt urealistiske tidsplaner for den stærkt forsinkede åbning af Femern Bælt-forbindelsen og derfor taget unødige økonomiske ricisi, lyder det i en ny rapport fra Rigsrevisionen.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Både det offentligt ejede selskab Femern A/S og Transportministeriets styring af milliardprojektet Femern Bælt-forbindelsen har været mangelfuld på flere punkter.

Sådan lyder det i en ny rapport fra Rigsrevisionen, der belyser, at både selskabet og ministeriet trods viden om forsinkelser af det dansk-tyske anlægsprojekt løbende har fastholdt urealistiske tidsplaner for åbningen af tunnelforbindelsen.

“Statsrevisorerne finder, at Transportministeriets og Femern A/S’ styring af projekteringsfasen for Femern Bælt-forbindelsen ikke i tilstrækkelig grad har taget højde for risici for forsinkelser i den tyske myndighedsproces og for økonomiske risici,” lyder det blandt andet fra Statsrevisorerne.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024