Sidste signalkontrakt er faldet på plads
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørDet oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.
Kontrakten, der lyder på 1,5 milliarder kroner, blev indgået onsdag, og derved er den sidste signalkontrakt faldet på plads, da Banedanmark allerede har sikret leverancer til både fjernbanen og S-banen.
Hos Banedanmark er der tilfredshed med den nye aftale:
Siemens skal frem til 2018 levere nye signaler og sikkerhedssystemer til S-banen
Alstom og Thales-Balfour Beatty Rail står for leveringen af nye digitale signaler til jernbanen henholdsvis øst og vest for Lillebælt frem til 2021
Alstom har nu også fået opgaven med at levere de systemer, der monteres i fjern- og regionaltog for at kunne tale med de nye signaler.
Signalprogrammet:
Kontrakten for fremtidens sikkerhedssystemer omfatter alle tog, der regelmæssigt kører på fjernbanen i Danmark. Banedanmark og de enkelte jernbanevirksomheder indgår selvstændige delkontrakter med leverandøren om leverance til netop deres tog.
Installationen gennemføres, så de første tog er klar til Frederikshavn - Langå og Roskilde - Køge - Næstved i 2017, og alle strækninger er færdigudrustede i 2021.
Det nye signalsystem til fjernbanen vil følge den fælleseuropæiske signalstandard ERTMS (European Rail Traffic Management System) for togkontrol, der kan fungere over grænserne. Det betyder, at lokomotivet eller togsættet i fremtiden vil kunne køre i andre EU-lande med det samme sæt udstyr.
Det samlede budget for de nye signaler til såvel fjern- som S-banen, inkl. ombordudstyr i alle tog, er 18 mia. kr.
Kilde: Banedanmark