Debat

Specialister: Uden europæiske visioner overhales vores elbiler af Kinas overlegenhed og amerikansk kapital – tre aspekter bliver afgørende

Mange nye europæiske industrivirksomheder kæmper hårdt mod Kinas stærke statslige støtte og teknologiske overlegenhed i øst og store tilskud fra USA i vest. Men der ligger et stort potentiale for at blive en global leder inden for fremstilling af flere rene teknologier, skriver Julia Poliscanova og Simone Tagliapietra.

En ud af fire elbiler, der sælges i Europa i år, forventes at blive bygget i Kina. Uden yderligere tiltag vil det fortsætte med at stige og underminere den industrielle og sociale struktur i Europas kerneområder for bilindustrien i Tyskland og Frankrig samt i Centraleuropa, skriver Julia Poliscanova og Simone Tagliapietra.
En ud af fire elbiler, der sælges i Europa i år, forventes at blive bygget i Kina. Uden yderligere tiltag vil det fortsætte med at stige og underminere den industrielle og sociale struktur i Europas kerneområder for bilindustrien i Tyskland og Frankrig samt i Centraleuropa, skriver Julia Poliscanova og Simone Tagliapietra.Foto: Matthias Schrader/AP/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Er dekarbonisering forenelig med industriel konkurrenceevne?

Da valget til Europa-Parlamentet nærmer sig med hastige skridt, vil det være et af de ledende spørgsmål i den kommende institutionelle cyklus i EU.

Dét spørgsmål er også kernen i de overvejelser om fremtiden for Europas økonomiske konkurrenceevne, som den tidligere italienske premierminister og formand for Den Europæiske Centralbank, Mario Draghi, har gjort sig.

Han sagde for nylig i sin tale på La Hulpe:

"Vi har med rette en ambitiøs klimadagsorden i Europa og hårde mål for elektriske køretøjer. Men i en verden, hvor vores rivaler kontrollerer mange af de ressourcer, vi har brug for, skal en sådan dagsorden kombineres med en plan for at sikre vores forsyningskæde – fra kritiske mineraler til batterier og opladningsinfrastruktur."

Vi er helt enige i opfordringen til en stærk industripolitik i bilsektoren:

En ud af fire elbiler, der sælges på kontinentet i år, forventes at blive bygget i Kina.

Europas kamp mod kinesisk overlegenhed

Uden yderligere tiltag vil det fortsætte med at stige og underminere den industrielle og sociale struktur i Europas kerneområder for bilindustrien i Tyskland og Frankrig samt i Centraleuropa.

Europa kæmper også for at erobre den værdifulde batteriværdikæde midt i den hårde globale konkurrence. 

En stærk politisk vision, der forstærkes af en europæisk grøn investeringsplan og en skarpere industripolitik, er det, der skal til, for at Europa får succes.

Julia Poliscanova og Simone Tagliapietra
Hhv. direktør for e-mobilitet, Transport & Enviroment og forsker, tænketanken Bruegel

Stillet over for Kinas stærke statslige støtte og teknologiske overlegenhed i øst og store tilskud fra USA i vest kæmper mange af Europas nye virksomheder for at komme op i størrelse.

Men sådan behøver det ikke at være. Europa har et stort potentiale for at blive en global leder inden for fremstilling af flere rene teknologier, begyndende med elbiler.

Europæiske bilproducenter står for langt over halvdelen af det globale bilsalg, hvilket giver dem kapital og brandgenkendelse til at få succes på markedet for elbiler.

Europa kan også være tæt på at være selvforsynende med litium-ion-batterier, da der bygges dusinvis af gigafabrikker over hele kontinentet.

Tre aspekter til en smartere grøn industripolitik

Men for at det kan ske, har vi brug for en smart grøn industripolitik baseret på disse tre aspekter:

For det første skal Europa holde sig til de mål, det selv har sat sig. EU er verdens største indre marked med over 400 millioner forbrugere, der er klar til at købe kvalitetsvarer, hvilket gør det attraktivt at investere i.

Men investeringerne kommer kun, hvis der er en klar politisk vision og en langsigtet politik på plads. Derfor er den europæiske grønne pagt EU's vigtigste grønne industripolitik.

Især for elektriske køretøjer er målet om at udfase salget af forbrændingsmotorer i 2035 afgørende for investeringssikkerheden. Alene siden 2021 er der investeret omkring 80 milliarder euro i værdikæden for elbiler i hele Europa.

Læs også

Men alle disse investeringer kan være i fare, hvis vi bruger de næste fem år på at sætte spørgsmålstegn ved retningen, som nogle ønsker at gøre.

At sætte spørgsmålstegn ved EU's eller Storbritanniens 2035-beslutninger om at stoppe salget af nye fossile biler vil ikke gøre meget for at forbedre virksomhedernes bundlinjer eller bevare deres markedsandele.

Fra Indien til Chile er verden hurtigt ved at blive elektrisk.

I stedet bør fokus være på at gennemføre denne vision. Det betyder, at man skal fordoble udrulningen af opladning, levere mere prisvenlige elbilmodeller og udvikle indenlandske forsyningskæder for rene batterier i frontlinjen af innovation.

Højere krav til bæredygtighed belønner lokal produktion

For det andet er EU nødt til at udnytte styrken i sit indre marked, som Letta-rapporten anbefaler. Håndhævelse af stærkere bæredygtighedskriterier kan belønne lokal ren produktion. 

EU er verdens største indre marked med over 400 millioner forbrugere, der er klar til at købe kvalitetsvarer, hvilket gør det attraktivt at investere i. Men investeringerne kommer kun, hvis der er en klar politisk vision.

Julia Poliscanova og Simone Tagliapietra
Hhv. direktør for e-mobilitet, Transport & Enviroment og forsker, tænketanken Bruegel

Nogle europæiske virksomheder bygger allerede batterier med nogle af de laveste CO2-fodaftryk på verdensplan.

Både den kommende EU-metode under den nye batterilov og den nye batterifond bør belønne dette og indføre strenge CO2-benchmarks for at fremme markedsskabelsen.

Når det gælder import af produkter fra tredjelande, bør der desuden indføres højere afgifter på elektriske køretøjer, hvis der konstateres urimelige subsidier – efter en ordentlig faktabaseret vurdering.

Kombineret med en strategi for at styrke europæiske forsyningskæder og adgang til ansvarligt indkøbte mineraler vil dette skabe et incitament til at investere lokalt.

Politiske visioner afgørende for industrien

For det tredje skal EU øge sin finansiering af innovative rene teknologier med en ny EU Green Investment Plan.

I de kommende år bliver EU nødt til at udvikle et stærkt "føderalt" budget for at støtte udbredelsen og fremstillingen af rene teknologier som eksempelvis forsyningskæder for elektriske køretøjer.

Det kan for eksempel gøres ved at delbetale projekter, der er kritiske for modstandsdygtigheden eller har til formål at opskalere paneuropæisk industriproduktion.

Læs også

Et andet eksempel er strategiske indkøb, hvor EU-midler kan bruges til at delfinansiere nationale offentlige indkøb af innovative teknologier og fremme deres udrulning i EU-skala uden at skabe for store omkostninger for de offentlige enheder, der foretager indkøbene.

De næste fem år vil være afgørende for at sikre, at dekarbonisering bliver en vigtig industriel mulighed for Europa.

En stærk politisk vision, der forstærkes af en europæisk grøn investeringsplan og en skarpere industripolitik, er det, der skal til, for at Europa får succes.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mario Draghi

Fhv. ministerpræsident, Italien
ph.d. i økonomi (MIT 1976)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024