Strid mellem skibsindustri og Forsvaret er en storm i et glas vand
ANALYSE: Bølgerne er de senere år gået højt i forbindelse med en række udbud af nybygning af skibe til forsvaret. Men reelt har den danske skibsindustri ikke længere meget at have sin kritik i.
![Miljøskibet Gunnar Seidenfaden.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/174076/46811.jpg)
![Andreas Krog](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5060-andreas-krog-2-48.jpg)
Andreas Krog
RedaktørHvad er vigtigst? At få de bedste skibe til forsvaret bygget billigst muligt eller at sikre, at byggeriet af skibe til forsvaret skaber danske arbejdspladser? Det er spørgsmålet i en længerevarende strid mellem den danske maritime industri og forsvaret.
Onsdag mødes repræsentanter for industrien med Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse til et forsoningsmøde, efter at industrien flere gange offentligt har langet ud efter forsvaret i forbindelse med en række udbud på nybygning af skibe. Den maritime industri mener, at forsvaret gør det svært for danske værfter at byde på kontrakterne og i nogle tilfælde gør det helt umuligt. Industrien så gerne, at forsvaret i højere grad brugte de undtagelsesbestemmelser, som gør det muligt helt at undgå udbud og i stedet blot tildelte kontrakterne til de danske værfter.
Det er lykkedes industrien succesfuldt at få placeret budskaberne i den offentlige debat, ligesom det er lykkedes at få politikere fra begge sider af folketingssalen til at tilslutte sig.