6. marts 2013 kl. 23.00
Uro i baglandet satte skub på togfond
REKONSTRUKTION: Først to dage før lanceringen blev det besluttet at slå præsentationen af Nordsøeftersynet sammen med planerne om en ny togfond. Uroen i S og SF betød, at regeringen hurtigt ville ud med et offensivt budskab.
![Regeringen vil bruge oliepenge til at forbedre den danske jernbane.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/127025/4957.jpg)
![Hjalte T. H. Kragesteen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4665-hjalte-t-h-kragesteen-2-48.jpg)
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktør![Morten Øyen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4626-morten-oeyen-2-48.jpg)
Morten Øyen
RedaktørFakta
Togfonden DK
Regeringen har på baggrund af Nordsøudvalgets rapport besluttet at ændre beskatningsreglerne for olieselskaberne i Nordsøen. Det giver staten 27,5 milliarder kroner. I den forbindelse har regeringen besluttet at øremærke pengene til investeringer i kollektiv trafik. Det sker ved at etablere Togfonden DK.
Kilde: Regeringen
Det var en decideret politisk overraskelse, som statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) havde med til pressemøde i fredags: 30 milliarder kroner fra Nordsøen til en ny togfond.
”De rejsende sparer tid, vi flytter trafikken fra vejnet til jernbanen, og vi gavner miljøet," lød det fra statsministeren på pressemødet.
Men forløbet op til lanceringen var dog ikke snorlige hele vejen.
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen