V parat til at slække mål for busvækst

BUS: Ny rapport viser, at det vil koste 1,5 milliarder om året at nå målet om 50 procent flere passagerer i busserne. V afviser at sende flere penge og vil slække målet. SF vil hente pengene ved bompenge.
Foto: Colourbox
Anders Jerking
Hvis det kræver milliarder at nå målsætningen, så må målsætningen ændres.
Så klar er reaktionen fra Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, på en ny rapport, der viser, at det vil koste 1,5 milliarder årligt at nå målet om at øge antallet af passagerkilometer kørt med bus med 50 procent inden 2030.

I den grønne transportaftale er det aftalt, at den kollektive trafik skal løfte størstedelen af trafikvæksten, og i et debatoplæg fra Transportministeriet er dette mål blevet omsat til en vækst i bustrafikken på 50 procent flere passagerkilometer inden 2030. Nu har kommuner, regioner og trafikselskaber i en ny rapport fået undersøgt, hvad der skal til for at nå målet om en 50 procents stigning.

Rapportens konklusion er, at det ikke er muligt at nå målet uden støtte fra staten. En vækst på 27 procent kræver ekstra statslig støtte på 0,3-0,4 milliard om året, mens en vækst på 40 procent kræver 1,5 milliard ekstra om året (se anbefalingerne nederst i artiklen).

Ingen penge 
Men de penge har staten ikke, fastslår Kristian Pihl Lorentzen.

"Rapporten har mange gode idéer, og vi må se, hvad man kan gøre i den nuværende økonomiske ramme. Med den økonomiske situation, vi har i øjeblikket, er det svært at finde 1,5 milliard om året. Vi kan jo ikke tage pengene fra trafikinvesteringer, for der sidder vi med en lang liste med andre vigtige projekter," siger han og påpeger, at kommuner og regioner er velkomne til at omprioritere de midler, de har.

Betyder det så, at man må opgive at nå målet om en stigning på 50 procents fremgang i bustrafikken?

"Ja, det kan godt ske. Sådan er det, når der kommer en virkelighed, som hedder ressourcer. Hvis ikke målet kan nås med de ressourcer, vi kan skaffe, så må vi kigge på målsætningen igen."

Så målet om 50 procents fremgang er ikke bindende?
"Det er et pejlemærke for mig. Det er ikke bastant en målsætning," siger Kristian Pihl Lorentzen og understreger, at der er mange lavthængende frugter at høste ved at forbedre informationen, samtænke trafikken og lave flere incitamentskontrakter.

SF: Bompenge til busser
SF's trafikordfører, Anne Baastrup, er langt fra enig med Kristian Pihl Lorentzen i, at man kan nedjustere målene for bus-vækst. Hun peger på, at busmålet skal nås dels for at nå klimamålet om at reducere transportens CO2-udslip, dels for at løse trængselsproblemerne i de største byer.

"Er 1,5 milliarder vildt mange penge? DI har beregnet, at vi årligt sætter 13 milliarder til, fordi der er kritisk trængsel på vores veje," siger Anne Baastrup og pointerer, at S og SF i Fair Løsning har foreslået at lave en betalingsring om København. Den vil årligt koste bilister 1,5 milliard, hvoraf S og SF vil bruge den ene milliard til at forbedre trafikken i hovedstadsområdet, mens de sidste 500 millioner kroner skal bruges på den kollektive trafik i resten af landet.

Forslaget om bompenge afvises af Kristian Pihl Lorentzen.

"Med forslaget vil S-SF brandbeskatte de i forvejen hårdtpiskede bilejere," siger han.

Regioner: Vi kan ikke nå målet selv 
Formanden for Danske Regioners Udvalg for Regional Udvikling, Birgitte Josefsen (V), fastslår, at der er mange ting, som kommuner, regioner og trafikselskaber selv kan gøre for at øge antallet af passagerer i busserne.

"Vi er villige til at gå så langt, som vi kan - og vi kan nå langt - men vi kan ikke nå op på 50 procents vækst, hvis staten ikke hjælper til med kroner og ører," siger hun og fortsætter:

"Staten har valgt at investere massivt i tog og i veje, men man må også huske at investere i busser, for vi får ikke hele fremgangen, hvis man ikke investerer," siger Birgitte Josefesen og understreger, at investeringerne også kan gå til planlægning i byerne - for eksempel til busbaner, så busserne kan komme hurtigere frem.

Hun peger desuden på, at Christiansborg også spiller en rolle, når Lov om Trafikselskaber snart skal ændres. Her skal politikerne sørge for, at der bliver bedre sammenhæng i den kollektive trafik. Transportministeriets evaluering af loven ventes snart.

 

Dokumentation
Sådan opnår man vækst i bustrafikken:

Rapporten arbejder med to scenarier: Et hvor væksten er 27%, og et hvor væksten er 40%.

Voksende befolkning: + 4 %
I 2030 er der 300.000 flere indbyggere. Tager de bussen med samme hyppighed, som befolkningen gør i dag, vil der komme ca. 4 % flere personkilometer i bus.

Bynær erhvervslokalisering + 3 %
Placeres nye arbejdspladser tæt ved bykerner, bliver bussen mere attraktiv. Bus-væksten kan blive på knap 3 %.

Øget information, markedsføring + 4 %
Målrettede initiativer mht. information og markedsføring vil få flere personer til at få øje på, prøvekøre og vedblive med at bruge bus. Der kan være tale om tiltag som direkte markedsføring, gratis prøvebilletter, kampagner mv. Skønsmæssigt kan man opnå en fremgang på 4 %.

Optimering og prioritering af ruter + 3 %
Overalt i landet optimeres køreplanerne, så ressourcerne bruges, hvor der er flest passagerer. Bussernes linjeføring rettes ud, og man bestræber sig på hyppig og regelmæssig drift med enkle og letforståelige køreplaner. Inden for de nuværende rammer kan man opnå en vækst på 3 %.

Udvidet drift + 5-10 %
Udvidet drift er et effektivt middel til at tiltrække nye passagerer. Det er veldokumenteret i både danske og udenlandske cases. På det moderate ambitionsniveau sættes frekvensen op med 25 %. Det vil give en vækst på 5 %. I det høje ambitionsniveau hæves frekvensen med 50 % - det vil give en vækst på 10 %.

Differentierede takster + 1-5%
Takstnedsættelser medfører generelt et provenutab, da stigningen i antallet af passagerer ikke kan forventes at opveje det tab, der kommer ved den lavere pris. I det moderate ambitionsniveau regnes på en provenuneutral omlægning, hvor der er en mindre prisstigning i myldretiden og en prissænkning udenfor. I det høje ambitionsniveau introduceres en samlet pakke: Prissænkninger udenfor myldretiden, rabatter for mindre/familie grupper og prissænkning for kontantbilletter. Takstændringerne giver med de anvendte forudsætninger en passagervækst på lidt over 1 % på det moderate ambitionsniveau og knap 5 % på det høje.

Øget trafik til jernbanen + 4-9 %
Målet om at fordoble antallet af passagerkm i toget giver potentiale for flere buspassagerer. Det vurderes, at en fuld realisering af målet om dobbelt så mange togpassagerer betyder ca. 9 % flere buspassagerkilometer. Realiseres målet for togpassagerer kun halvt, betyder det lidt over 4 % flere buspassagerkilometer.

Bedre bus-fremkommelighed ?
En prioritering af bussernes fremkommelighed i disponeringen af byernes arealer og i den konkrete udformning af vejinfrastrukturen er af stor betydning for at kunne tiltrække flere passagerer. Det er ikke muligt at beregne den isolerede effekt.

Grundproduktet skal være i orden
Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at alle beregningerne er vurderet ud fra en forudsætning om, at busproduktet følger med tiden, og grundproduktet er i orden og dækker kundernes behov. Grundproduktet er udtryk for, at busserne yder den service og kvalitet, som kunderne forventer.

 

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Anne Baastrup

Fhv. MF (SF)
cand.jur. (Københavns Uni. 1976)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024