Debat

V: Styrket fokus på veje til vækst

DEBAT: Der har under den siddende regering været et for ensidigt fokus på den kollektive transport, mens erhvervslivet og borgernes ønsker om bedre veje er blevet overset. Det mener Kristian Pihl Lorentzen (V).

Der har under den siddende regering været et ensidigt fokus på den kollektive transport, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).
Der har under den siddende regering været et ensidigt fokus på den kollektive transport, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører, Venstre

Når det gælder anlægsinvesteringer, så skal vi frem mod 2020 satse på at bruge rådige tilbageløbsmidler i Infrastrukturfonden til at få løst nogle af de påtrængende vejmæssige hængepartier.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Trafikordfører

Dansk transportpolitik er glædeligvis præget af brede politiske aftaler.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på, hvordan transportpolitikken skal se ud efter det kommende folketingsvalg. Hvad skal en ny regering prioritere? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Den deraf følgende stabilitet er vigtig på grund af transportpolitikkens langsigtede natur. Såvel større anlægsarbejder som kontrakter vedrørende tog- og færgedrift rækker mange år ud i fremtiden. Derfor skal vi også i fremtiden stræbe efter brede politiske aftaler.

Ikke desto mindre er der forskelle på partiernes transportpolitiske prioriteringer.

Eksempelvis har der under den siddende regering været et ret ensidigt fokus på den kollektive transport, mens erhvervslivet og borgernes ønsker om bedre veje er blevet overset. Rigtig mange danskere uden for storbyerne er totalt afhængige af deres bil – og dermed af gode og sikre veje.

Lad mig efterfølgende opridse nogle af de ting, som en kommende blå regering bør stå i spidsen for at gennemføre i et godt samarbejde på tværs af partierne.

Oprydning i vej-hængepartier
Når det gælder anlægsinvesteringer, så skal vi frem mod 2020 satse på at bruge rådige tilbageløbsmidler i Infrastrukturfonden til at få løst nogle af de påtrængende vejmæssige hængepartier.

Med den store brede trafikaftale fra 2009 blev der iværksat en række forundersøgelser og VVM-undersøgelser. Mange vigtige projekter er allerede finansieret og igangsat. Men der er fortsat en række grydeklare projekter, der skal finansieres, så vi sikrer fremdriften i Danmarks primære transportkorridorer med tilhørende god regional opkobling. Der bliver tale om en hård prioritering, og jeg forudser et finanspolitisk behov for at skaffe yderligere holdbar finansiering – gerne i samarbejde med private investorer.

Den gode nyhed er her, at disse vejprojekter generelt har en rigtig god samfundsøkonomisk forrentning, der endda bliver endnu større, når man indregner de bredere effekter for erhvervslivet.

Brug for langsigtet masterplan
I den kommende regeringsperiode skal vi også vise rettidig omhu ved at lægge de lange spor for infrastrukturen med afsæt i de strategiske analyser, der allerede foreligger. Erhvervslivet og kommunerne længes efter en ”masterplan” for vejnettet, så de kan disponere ud fra en langsigtet plan, der realiseres i takt med, at der kan skaffes holdbar finansiering. Det gør mindre, at der ikke er nøjagtigt årstal på de enkelte projekter.

Det vigtigste er, at der er en sammenhængende og robust plan at disponere ud fra. I denne forbindelse skal vi besinde os på de to vigtige formål med at bygge bedre veje: 1) At afhjælpe trængsel og tidsspilde, hvor der er voldsom trafik. 2) At sikre grundlag for regional udvikling og jobskabelse. Kort sagt: Vi skal fremover have mere fokus på veje til vækst. I den forbindelse må vi ikke glemme havnene, der spiller en meget vigtig rolle som regionale vækstmotorer og som bindeled til de ”blå motorveje”.

Effektivisering af togdriften
Siden 2009 har vi afsat rigtig mange milliarder i forbedring af jernbanen. Det vil passagerne komme til at mærke positivt i årene frem i form af kortere rejsetid og flere tog til tiden. Næste store projekt er at få videreført elektrificeringen af banen med prioritet til strækningerne Fredericia-Aalborg samt Roskilde-Kalundborg så snart der er skaffet holdbar finansiering til det.

Men investeringer gør det ikke alene. Den danske jernbanedrift er fortsat dyr og ineffektiv. Der skal sættes klare politiske mål for servicen, samtidig med at vi stiller krav om fortsat effektivisering, blandt andet ved sørge for mere konkurrence på banen.

Oprydning efter IC4-skandalen er også en af de store opgaver, der er skubbet foran. Vi kan ikke blive ved med at kaste gode skattekroner efter dårlige. Passagerne har krav på pålidelige tog. Mere gods på jernbanen er også et vigtigt mål, der skal forfølges, uden at vi gør det dyrere for danske virksomheder at få transporteret deres råvarer og færdige produkter.

En moderne og effektiv transport er en af de afgørende forudsætninger for, at vi får mere damp på de danske kedler – til gavn for beskæftigelsen og for vores velfærd på lang sigt. Som kineserne siger: ”Vil du være rig, så byg en vej”.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024