Tolerance i folkeskolen
Anne Justesen
Chef for medie- og forretningsanalyseFakta om ACCEPT Pluralism
- ACCEPT Pluralism er delvist finansieret af EU og udforsker toleranceforståelse – navnlig grænser for tolerance - i europæiske lande.
- Projektet løber fra 2010 til 2013, og der udgives løbende rapporter og policy briefs med anbefalinger til konkret politik på baggrund af de samfundsvidenskabelige undersøgelser.
- Aarhus Universitet er partner i projektet og fra Institut for Statskundskab deltager tre forskere.
Når forskellige kulturer og religioner mødes i klasseværelset, opstår en række potentielle konflikter. Tore Vincents Olsen, lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, har undersøgte grænserne for tolerance i europæiske skoler.
Undersøgelsen viser blandt andet, at der ofte opstår en konflikt mellem idealet om friheden til religion og friheden fra religion.
"På den ene side bør enhver have frihed til at udøve sin religion uden at blive diskrimineret. Det indebærer retten til at modtage undervisning på lige fod med majoritetens børn. På den anden side kan man tale om retten til at være fri for religion - et synspunkt, der har været meget fremtrædende i Frankrig, hvor der lovgives på nationalt plan om forbud mod religiøse symboler i offentlige institutioner som for eksempel skoler," siger Tore Vincents Olsen i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen er baseret på case-studier fra ti europæiske lande, og den er en del af EU-forskningsprojektet "ACCEPT Pluralism", som har til formål at afdække tolerance i en række europæiske lande.