"Folketingets bånd om uddannelserne skal løsnes"
Anders Heissel
JournalistVi vil have selvstændige uddannelsesinstitutioner, der kan løfte opgaven, uden at vi skal detailstyre. Det skal løfte det kreative, det innovative og modet til eksperimenter. Det kræver andet end den store tabel.
Marianne Jelved
Uddannelsesordfører for De Radikale
Marianne Jelveds blå bog:
64 år
Uddannet lærer
Cand.pæd. i dansk fra Danmarks lærerhøjskole i 1979
Valgt til Folketinget i 1987
Økonomiminister 1993-2001
Interviewserie
Altinget | Uddannelse vil i løbet af de næste måneder interviewe Folketingets uddannelsesordførere for på den måde at tegne et billede af partiernes forskellige linjer på området.
Hvorfor blev du uddannelsesordfører?
"Jeg blev ordfører, fordi det er et område, som jeg prioriterer meget højt ud fra, hvad Danmark har brug for i fremtiden. Jeg vil gerne satse på, at alle får en uddannelse. Det er en stor udfordring, fordi uddannelsessektoren er meget traditionelt indrettet til dem, som uddannelserne henvender sig til. De unge, som ikke er indrettet, så de kan følge de slagne veje, taber vi.
Hvad er dit partis mærkesager på uddannelsesområdet?
"Vores mærkesager er at skabe nogle uddannelsesinstitutioner, som er i stand til selvstændigt at forvalte den opgave, som de er sat til via lovgivningen. Vi skal væk fra, at Folketinget detailregulerer vores uddannelser. Det er ledelsen og medarbejderne på de enkelte uddannelser, som skal finde ud af, hvordan man løser opgaven lige præcis der, hvor de er. Vi skal måske detailstyre, når det handler om store omvæltninger, men med tiden skal vi løsne grebet, eller får vi ikke medarbejdere, der vil tage et ansvar og slås for uddannelsen.
Regeringen ønsker, at kommunerne skal lave kvalitetskontrakter med borgerne om kvantitative mål. Her må jeg som radikal sige stop. Det handler ikke kun om, hvad man kan måle, det handler om at give indhold i uddannelsen, og det kræver mere end at kunne lægge to og to sammen.
Vi vil have selvstændige uddannelsesinstitutioner, der kan løfte opgaven, uden at vi skal detailstyre. Det skal løfte det kreative, det innovative og modet til eksperimenter. Det kræver andet end den store tabel.