Regeringen ønsker ny læreruddannelse
Anders Agner Pedersen
JournalistRegeringens arbejdsgruppe for supplerende læreuddannelser har nu færdiggjort sin rapport. I rapporten anbefaler arbejdsgruppen, at der opstilles en række konkrete krav til supplerende læreruddannelser. Det drejer sig blandt andet om undervisningskompetence, samarbejde og arbejdsdeling samt samfundsøkonomiske konsekvenser. Punkter, som regeringen som udgangspunkt tilslutter sig.Vi skal tiltrække nogle af de mange, som begynder på universitetet, fordi 'det gør man', til lærergerningen.
Bertel Haarder
Undervisningsminister
Af regeringsgrundlaget "Mulighedernes Samfund" fra 2007 fremgår det, at regeringen ønsker at etablere supplerende læreruddannelser. Således står der i regeringsgrundlaget:
"Interessen for lærerfaget skal styrkes ved etableringen af supplerende læreruddannelser, der, afhængig af den enkelte studerendes valg, kan føre til job i folkeskolen eller i gymnasiet. Den nuværende struktur med henholdsvis universiteter og professionshøjskoler fastholdes, men der åbnes for, at professionshøjskoler og universiteter kan gå sammen om udviklingen af nye uddannelser, der fagligt godkendes af Akkrediteringsrådet."
Grunden til, at regeringen ønsker at åbne for supplerende læreruddannelser, er at øge rekrutteringsgrundlaget til læreruddannelsen og samtidig tiltrække flere studerende, som ellers ikke ville have taget læreruddannelsen. Således vil uddannelserne nu kunne medvirke til at øge den samlede søgning til læreruddannelsen, som har været faldende i de seneste år.