KL vil have styr på specialundervisningen

FOLKESKOLEN: Udgifterne til specialundervisning stiger, men nu vil KL have styr på området ved at fokusere væk fra de røde tal på kommunernes regneark og hen på blandt andet forældrene.
Anders Heissel

Hvis forældrene oplever, at deres barn ikke får en god nok undervisning, så ønsker de ofte et af de dyre tilbud ude i byen i troen på, at det må være bedre. Og det kan man ikke klandre dem for.

Jan Bjergskov Larsen
Konsulent i KL

I løbet af bare det seneste år er antallet af elever med specialundervisning steget med 20 procent i kommunerne. Det har fået flere lokalpolitikere til at ryste i bukserne med blikket rettet mod de eksploderende udgifter.

Men efter at KL sammen med syv kommuner har lavet et netværk om specialundervisning, er paletten af værktøjer for at løse problemet blevet langt større.

Og helt banalt handler det eksempelvis om at fokusere på at inkludere eleverne i undervisningen, at have forældrene med tidligt i forløbet og at kunne arbejde på tværs af fagområder. Netværket har fungeret fra foråret til efteråret i år, og det har sat sine tydelige spor, siger Jan Bjergskov Larsen, konsulent i KL.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024