Haarder vil rydde vejen for mønsterbrydere
Anders Heissel
JournalistVi når ikke de 95 procent, hvis alle skal igennem vores forhindringsløb i uddannelsessystemet, og derfor skal vi fjerne forhindringer, så det bliver lettere.
Bertel Haarder (V)
Undervisningsminister
Blandt tænketankens anbefalinger er:
En anerkendende pædagogik med klare tilbagemeldinger
Større sammenhæng og relevans i uddannelsessystemet
Et velfungerende efter- og videreuddannelsessystem
Bedre individuel vejledning og motivering
Mere samarbejde med erhvervslivet
Definition af mønsterbryder:
En mønsterbryder er en person, der opnår et højere uddannelsesniveau end den af forældrene, der har den højeste uddannelse.
Selv om ens forældre er ufaglærte, aldrig åbner en bog og knapt har gået i skole, skal man have mulighed for at slå igennem i det danske uddannelsessystem.
Det slog undervisningsminister Bertel Haarder (V), da han mandag deltog i en debat arrangeret af Forum for Business Education (FBE) om, hvordan man skaber flere mønsterbrydere i det danske uddannelsessystem.
Ifølge en tænketank under FBE - bestående af erhvervsfolk og uddannelseseksperter - er det afgørende, at det danske uddannelsessystem eksempelvis bliver mere sammenhængende, hvis der skal skabes flere mønsterbrydere. I alt har tænketanken 23 anbefalinger til ministerier, kommuner og uddannelsesinstitutioner om, hvordan uddannelsessystemet geares til at skabe flere mønsterbrydere.