Kommuner bedre til at udvikle folkeskolen

FOLKESKOLEN: Kommunerne har forbedret kvalitetsrapporterne og udvikler dermed folkeskolen bedre. Men det kan blive bedre, viser undersøgelse. De er stadig topstyret af Christiansborgpolitikere, lyder kritikken.
Kommunerne er blevet bedre til at lave de årlige kvalitetsrapporter - men det er stadig ikke godt nok, viser ny EVA-undersøgelse.
Kommunerne er blevet bedre til at lave de årlige kvalitetsrapporter - men det er stadig ikke godt nok, viser ny EVA-undersøgelse.Foto: Colourbox.com
Anders Heissel

Hvis vi skal kunne bruge dem, skal de tage udgangspunkt i den enkelte skole. Og det har rapporterne ikke gjort, fordi man sidder inde på Christiansborg og bestemmer, hvilke tal man skal remse op.

Anders Bondo Christensen
Formand for Danmarks Lærerforening

Når kommunerne skal måle og veje, hvordan folkeskoleleverne har udviklet sig til at læse, skrive og regne, er den årlige kvalitetsrapport et centralt pejlemærke.

Og efter anden generation af kvalitetsrapporter er kommunerne blevet bedre til at udvikle folkeskolens faglige niveau, men der er stadig kommuner, for hvem rapporterne blot er tal listet oven på tal, og det giver i sig selv nogen udvikling. Det kan gøres langt bedre ved blandt andet at tilpasse rapporterne den enkelte kommune.

Det viser en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der bliver offentliggjort torsdag.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024