Millioner til efteruddannelse står ubrugt hen
Anders Heissel
JournalistDer er talt og talt om at styrke lærernes efteruddannelse, og det er altså bare ikke blevet styrket.
Anders Bondo Christensen
Formand for Danmarks Lærerforening
To puljer på tilsammen næsten en halv milliard kroner har regeringen i de seneste tre år sat af til efteruddannelse af både lærere i folkeskolen og på erhvervsuddannelserne. Men puljerne står næsten uberørt hen, og det betyder i sidste ende undervisning af lavere faglig kvalitet, siger Danmarks Lærerforening og Danske Erhvervsskoler.
Lærerne i folkeskolen har over en treårig periode fået 230 millioner kroner til efteruddannelse, men med et halvt år tilbage, før puljen ophører, er der kun brugt 22 millioner kroner. For nylig viste den internationale Talis-undersøgelse, at kun hver fjerde danske lærer har været på efteruddannelse i de seneste 18 måneder, og kun lærerne i Tyrkiet og Slovakiet har mindre efteruddannelse.
Og for netop at gøre en indsats på området satte regeringen i 2006 frem til 2009 i alt 230 millioner kroner til efteruddannelse af lærere i blandt andet fagene natur og teknik og matematik, samt efteruddannelse af skoleledere. Men ifølge Undervisningsministeriet er der per 1. maj 2009 kun brugt 22,1 millioner kroner af puljen, og det ryster formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.