Nedergaard ærgrer sig over sammenbrud
Marie Dissing Sandahl
"Jeg er også ærgerlig over, at partnerskabsdrøftelserne brød sammen. Men Anders Bondo Christensen står alene med sin opfattelse af forløbet, og hans utilfredshed deles ikke af alle de politiske deltagere i partnerskabet."I rigtig mange situationer er det godt at stå sammen. Men en regering skal vide, hvornår midlerne og metoderne kommer i vejen for målet. Den danske folkeskole skal gøre eleverne dygtigere og i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det er helt nødvendigt, hvis vi skal klare os i de kommende videns- og vækstkapløb og vedblive at være et af verdens mest velstående lande. Derfor måtte partnerskabsdrøftelserne bryde sammen.
Tina Nedergaard (V)
Undervisningsminister
Sådan skriver undervisningsminister Tina Nedergaard (V) i et åbent brev til alle Danmarks lærere, som er offentliggjort på folkeskolen.dk. Brevet er et svar til formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, i efterspillet om partnerskabet om folkeskolen, som i slutningen af september kollapsede. Anders Bondo Christensen har ved flere lejligheder i pressen fortalt, hvordan det var Undervisningsministeriet, som ikke ville forhandle med lærerforeningen.
En opfattelse, som undervisningsministeren ikke deler. Hun forklarer i brevet, hvordan andre deltagere i partnerskabet, for eksempel KL og Skole og Forældre, har erklæret sig tilfredse med forløbet.
Lærere vil ikke ambitiøse mål
Ifølge undervisningsministeren er hovedårsagen til sammenbruddet, at lærerne ikke vil støtte op om regeringens ambitiøse mål for folkeskolen, som de er konkretiseret i regeringens syv mål for folkeskolen.