Lærere kræver flere timer i folkeskolen

REFORM: Fagligheden kan hæves i folkeskolen, hvis antallet af undervisningstimer stiger, mener et flertal af lærere ifølge en meningsmåling.
Marie Dissing Sandahl
Folkeskoleelevernes faglighed vil øges, hvis lærerne fik lov til at undervise noget mere. Det mener lærerne i hvert fald selv, viser en meningsmåling foretaget af Megafon for Danmarks Lærerforening.

Hvis minimumstimetallet i de kommunale folkeskoler steg til samme niveau som Undervisningsministeriets vejledende timetal, så ville det gøre en mærkbar forskel for elevernes faglighed, mener lærerne. 81 procent af de adspurgte lærere mener, at flere timer i meget høj grad eller i høj grad ville give større faglig fordybelse, mens 76 procent på samme måde mener, at flere timer giver bedre faglige resultater.

Netop en højere faglighed er på regeringens ønskeseddel, og derfor er meningsmålingen en kærkommen lejlighed for formanden for Danmarks Lærerforening til at sende en opfordring til politikerne på Christiansborg i tiden op til, at regeringen kommer med sit udspil til en reform af folkeskolen.

"En forøgelse af timetallet er en konkret her og nu-indsats på folkeskoleområdet, der allerede kan få effekt på det faglige niveau fra næste skoleår," siger Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024