Ellemann: Skal en reform føre til 50 lovændringer?
Per Bang Thomsen
JournalistIlden skal få fat nedefra, og derfor kan det jo være, at Ny Nordisk Skole-initiativet ender med at blive selve reformen. Det er jo en masse gode hensigter, og jeg ville ønske for den danske folkeskole, at projektet ender med at blive til noget. På den måde kan reformen blive en bevægelse frem for noget, der er udsprunget af en masse lovtekster
Karen Ellemann
Folkeskoleordfører (V)
Altinget | Uddannelse sætter i den næste tid fokus på den kommende reform af folkeskolen med en række interviews med partiernes ordførere på området.
I denne uge er det Venstres folkeskoleordfører Karen Ellemann, der får lov til at sætte nogle ord på, hvor den danske folkeskole skal hen.
Karen Ellemann lader sit svar hænge lidt i luften.
Det er mandag eftermiddag, og Altinget | Uddannelse har sat Venstres folkeskoleordfører stævne på hendes enmandskontor for at få en snak om regeringens kommende folkeskolereform. Hvor står Venstre i forhold til den dagsorden, og mener landets største parti, at der er brug for en grundig omskrivning af folkeskoleloven?
"Mange af de ting, vi gerne vil forbedre ved folkeskolen, er allerede mulige i dag. Og ser man mod Ontario (delstat i Canada, red.), hvor man virkelig har oplevet et fagligt løft i forhold til hele skolevæsenet, så er den proces kommet nedefra. Altså fra skolerne selv, og ikke fra politikerne. Det må vi ikke glemme," pointerer hun.