Gymnasielærerne advarer mod for meget omlagt skriftlighed
GYMNASIET: Gymnasiet skal forberede de unge på at læse videre, og derfor kan det ødelægge den proces, hvis for meget skriftligt arbejde skal finde sted på skolen. Det mener GL, efter regeringen har foreslået at øge den skriftlige vejledning. DF er også kritisk.
Per Bang Thomsen
JournalistGymnasiet skal jo lære de unge at arbejde selvstændigt med deres opgaver, så de kan blive klar til deres videregående uddannelse. Spørgsmålet er, om vi ødelægger den fordybelsesproces, hvis de får mindre tid til at sidde derhjemme og fordybe sig over deres opgaver.
Annette Nordstrøm Hansen
Gymnasieskolernes Lærerforening
Et af hovedformålene med gymnasiet er at forberede eleverne på tilværelsen som studerende på en videregående uddannelse.
Derfor skal politikerne tænke sig om en ekstra gang, før de skemalægger for meget af det skriftlige arbejde.
Det er meldingen fra Gymnasieskolernes Lærerforening, efter regeringen har foreslået, at halvdelen af elevernes skriftlige arbejde fremover skal ske på gymnasiet, mens der er en lærer tilstede.