KL og forlag uenige om udbud af digitale læremidler
Julie Lundbek
Tv-redaktionsassistentI fremtidens digitale skole er det lærerne og ikke forlagene, der skal strikke de undervisningsmaterialer sammen, som eleverne skal bruge i undervisningen.Licenser er lavet til det gamle system med indkøb af bøger, der i undervisningen måske holdt i fem år. I den forstand er licenser en art fra gamle dage. Men nu skal vi ind og vurdere, hvad der er godt for skolerne og læringsmiljøet.
Lis Sandberg
Vicekontorchef i KL
Sådan lød meldingen, da KL til deres konference om digitalisering af folkeskolen løftede sløret for en ny undersøgelse om fremtidens digitale skole.
Her bliver der blandt andet tegnet et billede af, at efterspørgslen af undervisningsmaterialer i fremtiden kommer til at gå på den såkaldte mikrodistribution. Det betyder, at lærerne fremover vil købe mindre, enkelte forløb frem for de længere forløb, som forlagene ellers udbyder. På den måde skal undervisningen i fremtiden tilrettelægges mere hensigtsmæssigt i forhold til den digitale undervisning:
"Licenser er lavet til det gamle system med indkøb af bøger, der i undervisningen måske holdt i fem år. I den forstand er licenser en art fra gamle dage. Men nu skal vi ind og vurdere, hvad der er godt for skolerne og læringsmiljøet. Her må vi presse forlagene til det, der bliver ønsket i undersøgelsen, nemlig at udbyde forløb til mikrodistribution," sagde vicekontorchef i KL, Lis Sandberg, til konferencen.