Kvindelige lærerstuderende vælger håndarbejde - mændene sløjd
Anders Heissel
JournalistBåde mandlige og kvindelige lærere reproducerer nogle stereotype billeder af, hvordan drenge og og piger er. Det er blandt andet derfor, at 15 procent drenge og kun 8 procent piger får specialundervisning, men det er intet belæg for at sige, at drengene er værre.
Pernille Vigsø Bagge
SF's uddannelsesordfører
Når mandlige og kvindelige lærerstuderende på landets professionshøjskoler vælger linjefag, er der en klar tendens til, i hvilken retning de går.
Kvinderne er således stærkt overrepræsenteret på fagene fransk, håndarbejde, billedkunst og dansk som andetsprog, og i mindre grad på fagene dansk, engelsk, hjemkundskab, kristendomskundskab/religion og tysk.
Derimod er mændene tilsvarende særligt overrepræsenteret på linjefagene sløjd, fysik/kemi og samfundsfag, og i mindre grad på fagene geografi og idræt.
Linjefag for dimittender på læreruddannelsen i perioden 1/7-2007 til 30/6-2008 fordelt på køn (procent) | ||
| Mænd | Kvinder |
Billedkunst | 10.8 | 89.2 |
Biologi | 31.7 | 68.3 |
Dansk | 22.1 | 77.9 |
Dansk som andetsprog | 8.8 | 91.2 |
Engelsk | 22.0 | 78.0 |
Fransk | 5.7 | 94.3 |
Fysik/kemi | 48.2 | 51.8 |
Geografi | 43.6 | 56.4 |
Historie | 39.7 | 60.3 |
Hjemkundskab | 19.4 | 80.6 |
Håndarbejde | 0.6 | 99.4 |
Idræt | 43.9 | 56.1 |
Kristendomskundskab/religion | 18.9 | 81.1 |
Matematik | 37.9 | 62.1 |
Musik | 35.7 | 64.3 |
Natur/teknik | 29.4 | 70.6 |
Samfundsfag | 46.8 | 53.2 |
Sløjd | 73.9 | 26.1 |
Tysk | 15.6 | 84.4 |
Kilde: UNI-C