LO og DA: Nødvendigt at gå enegang med erhvervsskole-anbefalinger
Per Bang Thomsen
JournalistVi har valgt at blande os i mange ting ved at trække folkeskolen ind og sætte 10. klasse i spil. Men det er nødvendigt, hvis vi vil have en ambitiøs reform af erhvervsuddannelserne.
Ejner K. Holst
Forbundssekretær hos LO
Det skal erhvervsuddannelsesudvalget se på:
- Hvordan adgangskrav på et dokumenteret, evidensbaseret og administrerbart grundlag kan bidrage til at understøtte, at flere unge med de nødvendige forudsætninger kan afslutte en påbegyndt erhvervsuddannelse.
- Hvordan en ændring af indgange, grundforløb, speciale- og trindeling kan fremme en i praksis mere effektiv vej gennem erhvervsuddannelsessystemet, så unge i gennemsnit er yngre, når de færdiggør en erhvervsuddannelse.
- Hvordan uddannelsernes kvalitet styrkes gennem bedre muligheder for, at eleverne opnår højere faglige niveauer, kompetencer inden for innovation og iværksætteri samt studiekompetencer med henblik på eventuel videreuddannelse i fx erhvervsakademiuddannelser eller professionsbacheloruddannelser.
Det kom som lidt af en overraskelse for både politikere og erhvervsskoleaktører, at DA og LO i sidste uge offentliggjorde en række anbefalinger til, hvordan fremtidens erhvervsuddannelser skal skrues sammen.
Adgangskravene til erhvervsskolerne skal skærpes, lød det enstemmigt fra de to parter, og derfor skal de unge skal have bestået afgangsprøven i dansk og matematik for at blive lukket ind på en erhvervsskole. Derudover skal der oprettes en særlig erhvervsintroducerende 10. klasse for de uafklarede unge, og målet er at styrke den skrantende kvalitet på erhvervsskolerne.
Men både DA og LO sidder også med i regeringens erhvervsuddannelsesudvalg (EUD-udvalg), som i begyndelsen af juni skal fremlægge sine samlede anbefalinger til den erhvervsskolereform, som regeringen har på efterårets arbejdsprogram.