Norsk minister: Offentlige testresultater skaber ikke en bedre skole
Anders Heissel
JournalistOffentlig rangering af skoler og mediehistorier om skoler, som scorer lavt, bidrager efter Kunnskapsdepartementets syn ikke til at gøre skolen bedre.
Lisbet Rugtvedt
Minister med ansvar for den norske folkeskole
Fakta om prøverne i Norge:
De nationale prøver blev gennemført første gang i Norge i 2004 og 2005, hvor resultaterne blev offentliggjort helt ned på skoleniveau. Det blev stærkt kritiseret, og efter elevdemonstrationer i 2005 besluttede den nye regering samme år at holde en pause med prøverne og udvikle en række nye.
De nye prøver blev gennemført i 2007, men på færre klasser og i færre fag, og regeringen valgte heller ikke at offentliggøre resultaterne på skoleniveau. De er dog alligevel tilgængelige for medierne via offentlighedsloven.
De norske børn testes seks gange i løbet af skolelivet. I både 5. og 8. klasse har de en læseprøve i engelsk og norsk og en prøve i matematik.
Mens debatten lige nu kører i Danmark om offentlige testresultater, har Norge allerede i et vist omfang offentlige resultater. Men den norske regering har kun valgt at offentliggøre på kommunalt og nationalt niveau, og det er kun via en meget vid offentlighedslov, at medier kan få adgang til resultatene på skoleniveau.
Men den form for rangordning af skoler er skidt for skolens udvikling, siger Lisbet Rugtvedt, der er medlem af partiet SV (Norges pendant til danske SF, red.) og en slags juniorminister til den norske undervisningsminister Kristin Halvorsen, til Altinget | Uddannelse.
"Offentlig rangering af skoler og mediehistorier om skoler, som scorer lavt, bidrager efter Kunnskapsdepartementets syn ikke til at gøre skolen bedre. Når der afdækkes kvalitetssvigt i skolen, er det et lederansvar at lede an i arbejdet med at skabe forbedring. Enkelte lærere og enkelte elever skal ikke stå til ansvar over for offentligheden," siger Lisbet Rugtvedt.