Ny forskning viser vejen til mere elevinddragelse
ELEVER: Forskning fra Aarhus Universitet konkluderer, at det er muligt at øge elevinddragelsen i grundskolen betydeligt. Implementering er afgørende, siger forsker bag.
Tyson W. Lyall
RedaktørRapporten viser, hvordan man – også fra politisk hånd – kan bidrage til succes med den rette implementering
Morten Jakobsen
Lektor, Aarhus Universitet
Et nyt forskningsprojekt, som Aarhus Universitet (AU) og Danske Skoleelever (DSE) står bag, viser, hvordan elevinddragelsen effektivt kan øges på landets skoler.
I et forsøgs- og forskningsprojekt gennemført i skoleåret 2014/15 er det nemlig lykkes at skabe markante resultater på området, forklarer den hovedansvarlige forsker, lektor Morten Jakobsen fra Statskundskab på AU.
Sammen med sine kollegaer har han konkret undersøgt effekterne af to typer indsatser, som skulle øge elevinddragelsen i 265 tilfældigt udvalgte 8. klasser.
FAKTA om elevinddragelse og den aktuelle forskning
Med folkeskolereformen fra 2014 blev det besluttet at styrke elevinddragelsen.
Partierne bag blev bl.a. enige om lave et elevinddragelsesprojekt sammen med Danske Skoleelever, en særlig indsats i regi af læringskonsulenter og søsætte en række tiltag med elev-til-elev-aktiviteter.
Den aktuelle rapport er resultatet af et såkaldt aktionslæringsforløb med i alt 6161 elever – fordelt på 265 8. klasser, fordelt over næsten halvdelen af kommunerne. Projektet blev gennemført som et randomiseret studie, hvor alle klasser blev tilfældigt udvalgt af Aarhus Universitet. Danske Skoleelever står sammen med Aarhus Universitet bag projektet, som er finansieret af Undervisningsministeriet.
Formålet var at undersøge:
(1) Hvorvidt man fra politisk side kan implementere indsatser, der kan øge elevinddragelsen i dansk og matematik blandt skoleelever i 8. klasse.
(2) Hvorvidt sådanne indsatser, gennem øget elevinddragelse, påvirker elevernes faglige aktivitet i undervisningstimerne, faglige præstationer, trivsel og kompetencer i forhold til samfundsengagement.
Danske Skoleelever stod for de konkrete indsatser, som bl.a. bestod af et såkaldt aktionslæringsforløb med tre kursusgange, hvor en dansklærer og matematiklærer samt to elever fra hver klasse deltog. Lærerne og eleverne tog derefter elementerne fra kursusgangene tilbage på klasserne, hvor de blev implementeret.
Læs mere om metode og resultater i rapporten her.
Hvad er elevinddragelse?
Der er ikke nogen entydig definition. I forskningsprojektet bruges formuleringen:
”en kontinuerlig samarbejds- og udviklingsproces mellem elever og lærer, hvor eleverne på baggrund af individuelle kompetencer får medejerskab til egen læring – via indflydelse på og aktiv deltagelse i planlægning, udførelse og evaluering af undervisningen”.
Der er derfor elevinddragelse i forhold til elevernes undervisning – ikke i forhold til skolens generelle styring (som i form af elevråd fx).