Politikerne er for reform-utålmodige
Marie Dissing Sandahl
Når folkeskolen er til debat, så kommer læreruddannelsen også til diskussion. Sådan er det også gået siden, at regeringen kickstartede endnu en folkeskolediskussion med sit 360-graders-eftersyn foretaget af rejseholdet, som nu fører til ændringer på folkeskoleområdet - og muligvis også på læreruddannelsen.Lad os få den nuværende uddannelse evalueret og få de nye lærere ud i praksis. Derefter kan vi på et kvalificeret grundlag drøfte, om læreruddannelsen skal laves om, hvor vidtgående det skal være, og i hvilken sammenhæng.
Per B. Christensen
Formand for følgegruppen for læreruddannelsen
Men politikerne burde have lidt mere is i maven, lyder det fra Per B. Christensen, som udover at være børne- og kulturdirektør i Næstved Kommune også er formand for Undervisningsministeriets følgegruppe for læreruddannelsen, som blev nedsat i 2007, da læreruddannelsen blev ændret sidst.
"I øjeblikket vurderer rejseholdet noget, som vi ikke kender konsekvenserne af. Vi ved ikke, hvordan de nye lærere bliver i virkelighedens verden, og det ved vi først fra 2011 og i de kommende år," siger han med henvisning til blandt andet følgegruppens egen evaluering af læreruddannelsen, som forventes færdig i starten af næste år.
"Det er, som det plejer at være i Danmark. Vi har ingen reform-tålmodighed, og det vil sige, at vi haster med at lave reformer, inden vi kender konsekvenserne af den seneste reform. Og derfor er mit budskab, at vi skal se, hvad der kommer ud af for eksempel den seneste styrkelse af linjefagene," siger han og tilføjer, at der også er fejl og mangler ved den nye læreruddannelse, som skal rettes op.