Professor: Skolen er ikke klædt på til fremtiden
INTERVIEW: Vi skal fundamentalt gentænke måden, vi uddanner på, siger professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet. Grundskolen er pt. ikke klar til fremtidens udfordringer, lyder konklusionen ovenpå et stort forskningsprojekt.
Tyson W. Lyall
RedaktørVi kan ikke bare justere to lærerbøger og så går det hele. Vi skal fundamentalt gentænke hele måden, vi uddanner mennesker på.
Ole Sejer Iversen
Professor, Aarhus Universitet
Det tager udgangspunkt i tre kernekompetencer:
• Evnen til at mestre og forstå digitale værktøjer.
• Evnen til at deltage aktivt i heterogene arbejdsfællesskaber.
• Evnen til at tænke og agere innovativt på samfundsmæssige udfordringer.
Under projektet [email protected] har danske skoleelever bl.a. bygget fysiske modeller ved brug af digitale fabrikationsteknologier (som 3D-printere, lasercuttere og konstruktion-kits).
Projektet er støttet af Industriens Fond og sker i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Stanford University, VIA University College og kommunerne i Silkeborg, Vejle, Aarhus og Kolding.
Partnerkommunerne har således ”afprøvet, udforsket og udviklet viden og praksis omkring design tænkning, digital fabrikation og digital dannelse i folkeskolen”.
Mere end 30 skoler, 700 lærere og 6.000 elever har arbejdet med de nye teknologier under projektet.
”Med digitaliseringen har vores samfund rykket sig. Men skolen er ikke i tilstrækkelig grad rykket med.”
Professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet kan torsdag gøre status efter tre år med forskningsprojektet [email protected], hvor flere tusinde skoleelever er blevet undervist i såkaldte 21. århundredes kompetencer.
Resultaterne, som torsdag præsenteres på konferencen FabLearn DK i Aarhus, bekræfter ifølge Ole Sejer Iversen, at der er et dansk behov for digital opkvalificering.