Regeringen trodser flertal: Vil slække på mål om høj lærerfaglighed
UDSPIL: Regeringen vil ligesom KL nedjustere målet om, at al undervisning i folkeskolen skal varetages af lærere med relevante kompetencer. Et bredt flertal i Folketinget vil ellers holde fast i målsætningen.
Malte Bruhn
JournalistTyson W. Lyall
RedaktørMålet om 95 procent kompetencedækning (fuld kompetencedækning) blev indgået mellem KL og regeringen som en del af kommunernes økonomiaftale for 2014. Den er en del af folkeskolereformen.
Kompetencedækning er defineret som andelen af planlagte undervisningstimer, der varetages af undervisere med kompetenceniveauerne 'undervisningskompetence' og 'tilsvarende kompetencer' i forhold til det samlede timetal. Der er anvendt følgende definitioner:
- At have undervisningskompetence i et fag betyder, at underviseren har haft det pågældende fag som linjefag på læreruddannelsen.
- At have kompetencer svarende til undervisningskompetence betyder, at underviseren f.eks. har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende til undervisningskompetence. Skolens leder må foretage et skøn i denne forbindelse.
Ambitionen om, at 95 procent af al undervisning i folkeskolen i 2020 skal varetages af lærere med relevante kompetencer, skal nedjusteres.
Hvis målsætningen i virkeligheden betyder flere vikarer i klasselokalerne, har vi en forpligtelse til at kigge på problemet.
Merete Riisager (LA)
Undervisningsminister
Det mener regeringen og undervisningsminister Merete Riisager (LA).
"Hvis målsætningen ikke fungerer i virkeligheden, som KL og skolefolkene siger, så har politikerne en forpligtigelse til at kigge på den," siger Merete Riisager til Altinget: uddannelse.