Debat

Arriva: Hvorfor skal pension være en enten eller beslutning?

DEBAT: Ved at give ældre medarbejdere mulighed for at komme på en særlig seniorordning kan man fastholde dem på arbejdsmarkedet. Det skriver Corporate Affairs direktør i Arriva, Marianne Bøttger.

Fleksible rammer har løst pensionsproblem i Arriva, skriver Corporate Affairs-direktør i Arriva, Marianne Bøttger
Fleksible rammer har løst pensionsproblem i Arriva, skriver Corporate Affairs-direktør i Arriva, Marianne BøttgerFoto: Pressefoto - Arriva
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Marianne Bøttger
Corporate Affairs Director i Arriva Danmark

Debatten, om hvorvidt pensionsalderen skal hæves, handler alt for ofte om enten eller. Enten skal vi gå på pension, eller også skal vi blive på arbejdsmarkedet i længere tid.

Men hvorfor egentligt det? Jeg tror, det er muligt at finde en løsning, hvor det ikke behøver at være enten eller. Det har vi i hvert fald fundet i Arriva.

Seniorer har stor værdi
I Arriva vil vi rigtig gerne rekruttere bredt og holde på vores medarbejdere – også når de bliver ældre. 24 procent af vores buschauffører er over 60 år, og de består af en gruppe loyale, stabile og dygtige medarbejdere.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Hos os har vi en 71-årig buschauffør, der har fået vores løsning til at fungere. Han droppede for knap syv år siden tilværelsen som efterlønner og skrev som 65-årig en ansøgning til Arriva og blev kaldt til jobsamtale.

Marianne Bøttger
Corporate Affairs Director i Arriva Danmark

Derudover står vi i busbranchen over for en udfordring, når det kommer til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Vi har en lav arbejdsløshedsprocent, som for os forstærkes af en faldende tilgang til chaufføruddannelsen, og fakta peger på, at der skal iværksættes initiativer, hvis ikke vi skal ende i en situation, hvor branchen mangler chauffører.  

Fakta
Vores erfaringer: I Arriva arbejder vi meget systematisk med at fastholde vores seniorer, og det har vi lært meget af. Vi har gjort os fire grundlæggende erfaringer om, hvordan man får det at fastholde seniorer til at lykkes.
  • Virksomhederne skal have ordninger, der reelt hjælper seniorerne – ordninger, der betyder, at de gradvist kan nedtrappe deres arbejde i stedet for at stoppe helt. 
  • Der skal være langt større fokus på at informere seniorerne om de muligheder, de har – mange gange har virksomheden måske ikke engang brug for at indføre særordninger, men blot give medarbejderne den rette information om deltidsordninger og lign., der allerede eksisterer. Det handler om at være systematisk og proaktiv i sin kommunikation til medarbejderne. 
  • Seniorerne skal selv have indflydelse på, hvordan deres sidste år på arbejdsmarkedet skal planlægges – således får både virksomhed og medarbejder mest ud af deres indbyrdes forhold. En seniorsamtale mellem leder og medarbejder skaber en god forventningsafstemning. 
  • Der skal være fokus på anerkendelse og værdsættelse af de ældre medarbejdere – fordi det er en forudsætning for medarbejdernes trivsel, at de føler sig godt tilpas – både fysisk, psykisk og socialt. Hvis ikke man føler sig godt tilpas på sin arbejdsplads, bliver man heller ikke længere, end det er nødvendigt.

Derfor har det stor værdi for os, når vi kan fastholde vores seniorer. Men vi gør det ikke til en alt-eller-intetbeslutning. Den kamp vil vi tabe 9 ud af 10 gange.

For os handler det om at tilbyde dem en fleksibel løsning, hvor de kan arbejde det antal timer, de har tid, lyst og overskud til. Samtidig får de frigivet tid til børnebørn, haven og hobbyer, mens de har en tilknytning til en arbejdsplads, der giver dem en professionel glæde, et kollegialt fællesskab og et godt supplement til pensionen.

Medarbejdere på seniorordning
I Arriva har vi i øjeblikket 122 medarbejdere, der har succes med at kombinere seniorlivet med et arbejde. De 122 medarbejdere er nemlig på en seniorordning.

På en seniorordning har vores medarbejdere enten én fridag hver 14. dag, én fridag om ugen eller kortere arbejdsdage fremfor én fridag.

Til gengæld får de ansatte 100 procent i pension – uanset hvilken ordning de vælger. Vi afholder seniorkurser og opfølgende seniorsamtaler, hvor seniorerne har mulighed for at høre om de forskellige ordninger og planlægge deres sidste år på arbejdsmarkedet.

Hos os har vi en 71-årig buschauffør, der har fået vores løsning til at fungere. Han droppede for knap syv år siden tilværelsen som efterlønner og skrev som 65-årig en ansøgning til Arriva og blev kaldt til jobsamtale.

Tre dage senere begyndte han som buschauffør, hvor han de første tre år kørte på fuld tid – siden da har han kørt 25 timer om ugen. Jørgen er i dag 71 år og har besluttet at blive ved, til han er 75.

Vi kan se, at ved at tilbyde fleksible rammer for jobbet kan vi fastholde vores seniorer i længere tid og tiltrække den ældre generation.

Så når vi lige nu som samfund taler om at hæve pensionsalderen eller ej, er debatten for unuanceret.

I stedet for enten eller-debatten og at tvinge folk til at blive længere tid på arbejdsmarkedet, bør vi øge fokus på gevinsterne ved at fastholde seniorer på arbejdsmarkedet og vise seniorerne, hvorfor det er attraktivt at kombinere seniortilværelsen med et job.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024