Før kommissionens anbefalinger: Her er problemerne med ledelse på skoler, hospitaler og plejehjem
LEDELSE: Regeringen får tirsdag formiddag en række anbefalinger fra den kommission, der skal vise vejen til bedre ledelse i det offentlige. Forstå på tre minutter, hvorfor det er værd at holde øje med.
Kristine Korsgaard
Redaktionschef”Man kan opleve to stort set identiske plejehjem give beboerne vidt forskellige tilbud. På det ene er der udflugter og masser af aktiviteter, og på det andet er dagens bedste tilbud at blive placeret foran fjernsynet.”
Med det eksempel forklarede minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) i foråret 2017, hvorfor der var brug for en kommission, der kan give gode råd til, hvordan vi får bedre ledelse i det offentlige. Det gjorde hun over for Berlingske og søsatte samtidig Ledelseskommissionen bestående af erfarne ledere.
Tirsdag klokken 11 får Sophie Løhde og resten af regeringen så resultatet, når kommissionen præsenterer sine anbefalinger ved et pressemøde.
Her er, hvad vi allerede ved.
Hvilken forskel skal anbefalingerne gøre?
Formålet med Ledelseskommissionen er ifølge Sophie Løhde i sidste ende at kunne levere bedre service og velfærd for borgerne og at give medarbejderne i den offentlige sektor mere arbejdsglæde.
Hvad er problemerne i dag ifølge regeringen?
Innovationsminister Sophie Løhde har især peget på tre udfordringer:
- Der er for stor forskel på, hvor god service børn, voksne og ældre får eksempelvis på forskellige plejehjem, daginstitutioner, rådhuse og hospitalsafdelinger. Og det har blandt andet noget med ledelsen at gøre.
- Vi er i Danmark for dårlige til at få eksemplerne på god ledelse til at sprede sig.
- Og måske er der for mange regler og for meget politisk indblanding, så de offentlige ledere ikke kan gøre deres arbejde optimalt.
Hvad er problemerne i dag ifølge kommissionens formand?
Altinget interviewede formand for Ledelseskommissionen og tidligere topdirektør i Falck Allan Søgaard i januar. Her svarede han på, hvad der er den største udfordring, når det gælder ledelse på velfærdsområdet:
”At vi er for dårlige til driften. Ikke administrationen, men driften, hvor man udvikler fagligheden og finder måder at skabe bedre resultater for borgerne. Nogle ledere tænker alt for meget på, hvordan de overholder budgetterne og holder ro på bagsmækken – altså overholder de krav, der kommer ovenfra.
De tænker for lidt på, for eksempel hvordan daginstitutionerne rent faktisk får tid og kræfter til at fokusere på det, de er her for – at arbejde med børnene. I flere år har vi fokuseret for meget på, at det ikke må gå galt, frem for hvordan det kommer til at gå godt. Det er den allerstørste udfordring,” sagde han.
Tre ting, offentlige ledere skal gøre anderledes i morgen
Kommissionens formand, Allan Søgaard, har tidligere over for Altinget udnævnt de tre vigtigste ting, lederne i det offentlige bør gøre anderledes end i dag:
1. ”Visionsledelse. Det gør virkelig en forskel, at lederen siger: Vi skal derhen.”
2. ”Vi skal blive bedre til driftsledelse og at tage fat på det, der ikke fungerer. Et eksempel kunne være, at man ser et problem med elevernes indlæring i læsning. Der skal man som leder sørge for, at der bliver fokus på det og finde ud af, hvordan man får udviklet den faglighed, der kan gøre noget ved det."
3. ”At generere de rigtige data helt ude i yderste led: Hvad kommer der ud af vores arbejde? I Odense Kommune måler de for eksempel en masse ting på skoleområdet. De måler børnenes og forældrenes oplevelser af skolen, undervisningseffekter og børnenes resultater. Det betyder, at alle lærere og ledere fra top til bund ved, at det er det her, jeg bliver målt på, og det er dér, vi skal hen.”
Fem interessante konklusioner om ledere i det offentlige
Ledelseskommissionen har som led i arbejdet analyseret og undersøgt de offentlige ledere – deres baggrund, vilkår, holdninger og metoder.
Her er nogle få af de mange pointer, de er nået frem til:
- Flest ledere er motiverede af at gøre noget godt for borgerne.
- Offentlige ledere oplever ikke, at der er tradition for at afskedige ledere, der ikke præsterer.
- Fire ud af ti ledere i det offentlige siger, at de ser på, hvad brugerne får ud af det, og at de bruger den viden i deres ledelse.
- Mange ledere er glade for både procesmål og resultatmål.
- Men mange synes, at dokumentationskrav fylder i arbejdet, og at det er begrænsende.
Her er kommissionens medlemmer
- og deres relevante erfaring i parentes
Formand Allan Søgaard Larsen (topledelse i Falck)
Alfred Josefsen (topledelse i Irma)
Birgit Lise Andersen (skoleledelse i Ishøj Kommune)
David Hellemann (offentlig og privat topledelse i Finansministeriet, Nordea og Nykredit)
Dorthe Gylling Crüger (hospitalsledelse i Danmark og England)
Emma Winther (ledelse i ældreplejen fra Vejle Kommune)
Eva Zeuthen Bentsen (erfaring med ledelse, rekruttering og udvikling af ledere)
Lasse Jacobsen (kommunal topledelse i Viborg Kommune)
Lotte Bøgh Andersen (har forsket og undervist i offentlig ledelse på Aarhus Universitet)
Marianne Thyrring (statslig topledelse fra Miljøministeriet og DMI)
Kommissionen har sin egen hjemmeside. Her kan du læse mere om medlemmerne, om kommissoriet og om de undersøgelser, der allerede er lavet blandt ledere i det offentlige.
Anbefalingerne bliver offentliggjort tirsdag 12. juni klokken 11.