Ny EU-sag puster til ømtålelig løn-debat
ANKLAGE: EU-Kommissionen langer ud efter Tysklands regler for mindstelønninger til udenlandske chauffører. Det kan få principiel betydning for EU's regulering af arbejdsmarkedet, vurderer forsker. Sagen splitter Socialdemokraterne og Venstre.
![Tysklands krav om mindstelønninger til lastbilchauffører rammer ned i en betændt debat om balancen mellem hensynet til EU's indre marked og medlemslandenes mulighed for at værne mod løndumping.<br>](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/140413/3170.jpg)
Foto: Colourbox
![Michael Hjøllund](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4726-michael-hjoellund-2-48.png)
Michael Hjøllund
JournalistEn ny EU-sag, der anfægter Tysklands regulering af transportområdet, puster til en betændt debat om balancen mellem fri bevægelighed og beskyttelse af arbejdstager-rettigheder i Unionen.
I Tyskland stiller man krav, om at alle chauffører, der kører på den tyske autobahn, får en lovfastsat mindsteløn på 8,5 euro i timen.
Kravet, der blev introduceret ved årsskiftet, har fået flere østeuropæiske lande til at kritisere Tyskland for konkurrenceforvridning. Også i Danmark har initiativet fået hårde ord med på vejen fra dele af transporterhvervet, der beskylder ordningen for at vælte bureaukrati ned over danske virksomheder, hvis chauffører kører ture gennem Tyskland.