Konsekvenser af tung bunkerolie i Arktis skal analyseres

SEJLADS: Analyse skal klarlægge konsekvenser for ændring af regler for skibsbrændstof ved sejlads i Arktis. 

Foto: Mads Pihl - Visit Greenland
Andreas Krog
Fakta
• Polarkoden er et tillægsregelsæt, som skibene skal opfylde, hvis de sejler ind i det arktiske eller antarktiske område. Dette betyder, at skibene skal være isforstærkede, hvis de skal sejle i is, lige som at der er krav om træning i at sejle skibet i isen og krav om særlige livbåde.

• Skibe, der sejler til Grønland eller ønsker at sejle gennem nordvest- eller Nordøstpassagen, vil være omfattet af Polarkodens krav.

• Der er nu typer af tung bunkerolie tilgængelige, som både er klassificeret som tung bunkerolie, men som samtidig opfylder de anbefalinger, der er for skibsbrændstof i Polarkoden.

Medlemslandene i FN's søfartsorganisation, IMO, sætter på et møde i denne uge fokus på konsekvenserne for de arktiske samfund, hvis et forbud mod brug af tung bunkerolie indføres i Arktis.

IMO's miljøkomite, MEPC, besluttede i 2018 at arbejde hen mod et forbud mod at anvende tung bunkerolie som skibsbrændstof, når man sejler ind i det område, der er defineret som det arktiske område i Polarkoden. Men en indførelse af et sådant forbud bør ske på fuldt oplyst grundlag, så man ved, hvilke konsekvenser forbuddet vil have for de befolkninger, der er i dette område.

Det er derfor blevet besluttet, at der skal udarbejdes en analyse, som klarlægger disse forhold. Derfor skal der på denne uges møde også besluttes, hvad analysen konkret skal indeholde, samt hvordan man sikrer, at alle landes analyser får samme udgangspunkt – og dermed også bliver sammenlignelige.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024