Mere end 1.000 isbjerge i skibsruter i 2017
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/166264/39332.jpg)
![Andreas Krog](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5060-andreas-krog-2-48.jpg)
Andreas Krog
RedaktørRisikoen for at et skib støder ind i et isbjerg i Nordatlanten bliver stadig større i takt med at Grønlands gletchere smelter og storme rusker op i havisen. Det sender nemlig stadig flere isbjerge på tur sydpå og ned til skibsruterne over Atlanterhavet.
I 2017 drev ikke mindre end 1.008 isbjerge ned i skibsruterne. Det er en stigning på knap 50 procent i forhold til året før, oplyser U.S. Coast Guard, som driver International Ice Patrol. Den står for at monitorere omfanget af isbjerge i Nordatlanten og advare skibene mod dem.
Overvågningstjenesten blev etableret efter verdenshistoriens nok mest berømte kollision mellem et skib og et isbjerg, nemlig Titanic’s forlis i 1912. Ved hjælp af rekognosceringsflyvninger kortlægger tjenesten isbjergenes placering, så skibene ved hvor isbjergene befinder sig henne. For selv med moderne radarer kan skibe ikke nødvendigvis altid vide hvor isbjergene er.