Debat

EL-ordfører: Hele grundlaget for Lynetteholm, havnetunnel og M5 er som sunket i jorden

Danmarks Statistik har udsendt en ny prognose for befolkningsvæksten i landet, og med de tal bliver Lynetteholmen en øde ø. Insisterer partierne bag Lynetteholm på blot at køre videre med skyklapper på, fører det direkte til en massiv skandale inden for byudvikling, skriver Jette Gottlieb. 

Den nye fremskrivning viser et folketal i 2050 på 699.178. Det er en stigning på 40.000 borgere over 25 år, eller ca. 1.600 årligt.
Dette er milevidt fra prognoserne og beregningerne bag Lynetteholm-projektet, skriver Jette Gottlieb. 
Den nye fremskrivning viser et folketal i 2050 på 699.178. Det er en stigning på 40.000 borgere over 25 år, eller ca. 1.600 årligt. Dette er milevidt fra prognoserne og beregningerne bag Lynetteholm-projektet, skriver Jette Gottlieb. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jette Ryde Gottlieb
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmarks Statistik har netop udsendt en ny opdateret prognose for befolkningsvæksten i landet, herunder for København.  

I 2024 er folketallet på 659.350.

Den nye fremskrivning viser et folketal i 2050 på 699.178. Det er en stigning på 40.000 borgere over 25 år, eller ca. 1.600 årligt.

Dette er milevidt fra prognoserne og beregningerne bag Lynetteholm-projektet.

De 20.000 boliger, der tænkes anlagt på Lynetteholmen, er ikke nødvendige.

Jette Gottlieb
Transport-, landdistrikts- og øordfører

Omregner vi det til boligbehov, svarer det til 20.000 boliger – eller 800 boliger årligt i snit de næste 25 år, hvilket også er milevidt fra forudsætningerne i Københavns nye kommuneplan, der, ud fra de tidligere prognoser, arbejder med en forudsætning om 40.000 boliger de næste 12 år.

Lynetteholmen bliver med disse tal en øde ø.

Man må formode at bygherrer også læser disse tal, og at interessen for store byggerier vil falde drastisk. Den er allerede faldet markant i de seneste to år.

De må give anledning til omtanke og nye vurderinger.

Tid til at tænke forfra

Partierne til højre og venstre for Socialdemokratiets prestigeprojekt, Lynetteholmen med tilhørende, må give sig selv pligt til at tænke forfra.

Bruge den faktiske udvikling til at trække sig fra aftalen.

Forudsætningerne holder overhovedet ikke længere.

Når byggeaktiviteten vil falde så markant, som de nye prognoser forudser, falder behovet for deponering af jord ligeledes.

Lynetteholm er som deponeringsprojekt baseret på fuld tryk på byggeriet.

Med den nye prognose reduceres behovet til kun 15 procent heraf. Altså en Lynetteholm på under en femtedel i areal.

Læs også

Lynetteholm var baseret på en befolkningsvækst på 10.000 årligt.

Nu hedder det 1.600, og et årligt boligbehov på kun 800 nye boliger mod de 6.000 der årligt blev bygget for få år siden. Et tal der dog aktuel allerede er faldet til 3.500.

De 20.000 boliger, der tænkes anlagt på Lynetteholmen, er ikke nødvendige. De eksisterende byudviklingsområder dækker rigeligt det kommende boligbehov.

Når det tiltænkte arealsalg på Lynetteholm skal sættes i gang, vil der ikke være købere. Arealerne vil være usælgelige.

Hvem vil investere i boligbyggeri, hvor der ikke er købere?

Dermed er der heller ingen indtægter til hverken Havnetunnel ("Østlig Ringvej") eller en metro 5.

Og By & Havn vil stå med en lang næse og milliardstort underskud på projektet, hvis vi altså ikke får det stoppet i tide.

"Massiv skandale"

Den nye prognose for befolkningsudviklingen får alle de enkelte elementer i Lynetteholm-projektet til at falde som dominobrikker.

Og så bliver det et meget dyrt fåregræsningsareal for københavnerne.

Jette Gottlieb
Transport-, landdistrikts- og øordfører

Det eneste argument bag Lynetteholmen som stadig er aktuelt er stormflodssikringen.

Imidlertid er det direkte forkert, når politikere og rådgivere markedsfører Lynetteholm som nødvendig for stormflodssikring nordfra.

Inden projektet blev præsenteret i 2019 forelå allerede en anden plan herfor. Den blev blot skrinlagt, fordi man af alle mulige andre årsager ønskede Lynetteholm i stedet.

Insisterer partierne bag Lynetteholm på blot at køre videre med skyklapper på, fører det direkte til en massiv skandale inden for byudvikling. Til stor skade for havmiljøet i Østersøen.

I bedste fald er det mest sandsynlige scenarie det, som daværende trafikminister Benny Engelbrecht fremlagde ved projektets fødsel, nemlig en ø hvor der alene går får.

Og så bliver det et meget dyrt fåregræsningsareal for københavnerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jette Ryde Gottlieb

MF (EL), fhv. medlem af Københavns Borgerrepræsentation 2006-09
Tømrer (Langhoff & Søn. 1986), cand.scient. i geografi og samfundsfag (Københavns Uni. 1976)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024