Flere elever end nogensinde er startet i 10. klasse på efterskole

Det bliver stadig mere populært blandt danske teenagere at tage 10. klasse på en af landets efterskoler. "De unge og deres forældre stemmer med fødderne," siger Efterskoleforeningens formand.

Over 30.000 unge tager hvert år på efterskole. Elever i 10. klasse udgør langt den største gruppe elever. 
Over 30.000 unge tager hvert år på efterskole. Elever i 10. klasse udgør langt den største gruppe elever. Foto: Emil Hougaard/Ritzau Scanpix
Signe Løntoft

10. klasse har været til debat, siden Reformkommissionen sidste år anbefalede at nedlægge 10. klasse for i stedet at skabe en ny ungdomsuddannelse.

Nu viser nye tal, at tilbuddet om 10. klasse på efterskole er populært som aldrig før.

I alt 25.040 unge er i denne måned startet i 10. klasse på én af landets efterskoler. Det er 291 flere end sidste år – og det højeste antal nogensinde.

"Det er tankevækkende, at de unge og deres forældre stemmer med fødderne, mens vi har travlt med at diskutere 10. klasse," siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne.

Det bliver selvforstærkende, idet en bred gruppe af unge opfatter det som et naturligt stadie i ungdomslivet.

Noemi Katznelson
Professor

Ifølge professor Noemi Katznelson, leder af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet, er et efterskoleår i 10. klasse blevet en del af fortællingen om den normale ungdom:

"Det bliver selvforstærkende, idet en bred gruppe af unge opfatter det som et naturligt stadie i ungdomslivet," siger hun.

Hun peger på, at hvor overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne tidligere markerede en fase, hvor man løsrev sig fra sine forældre og fik nye venner, forbinder mange unge nu den transformation med efterskolen:

"Her kan de unge opleve den store fællesskabseksplosion og prøve sig selv af i en ny rolle."

Elever i 10. klasse udgør langt den største gruppe efterskoleelever. 

Efterskoleforeningen så gerne, at flere valgte efterskole i 9. klasse, siger Torben Vind Rasmussen:

"Det ærgrer os, at der ikke er flere, for vi er en skoleform for de 14-18-årige. På den anden side er det naturligt, at de unge ikke orker et skoleskift oven i det pres, der er på 9. skoleår og det store fokus på prøver," siger han. 

Museumsagtigt

Forandringer af 10. klasse er på tegnebrættet i det udspil til en reform af ungdomsuddannelserne, som regeringen vil fremlægge inden jul.

Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har lovet, at regeringen lægger op til, at man stadig skal kunne gå på efterskole efter 9. klasse – men det er endnu uvist, hvad der skal ske med lovgivningen om 10. klasse.

Jeg mener, det bliver lidt museumsagtigt, hvis man bare freder efterskolerne.

Torben Vind Rasmussen
Formand, Efterskolerne

Det bekymrer Torben Vind Rasmussen:

"Jeg mener, det bliver lidt museumsagtigt, hvis man bare freder efterskolerne uden at formulere en vision for, hvad vi som samfund vil med 10. klasse," siger han.

Hvorfor er det vigtigt, at det, der foregår på efterskolerne, hedder 10. klasse og er forankret i lovgivningen om 10. klasse?

"For det første har vi en fornemmelse af, at forældre vælger 10. klasse på basis af, at det ligger i forlængelse af og har et anker ind i grundskolen. Det risikerer at udvande efterskolerne, hvis vi bliver et frit svævende tilbud. For det andet frygter vi, at politikerne vil få et incitament til at reducere tilskuddet, hvis vi bliver en satellit, der ikke hænger sammen med resten af undervisningssektoren."

10. klasse på efterskole bliver af og til fremstillet som en slags sabbatår, blandt andet fordi mange af eleverne er fagligt stærke og allerede afklarede om ungdomsuddannelse før efterskoleopholdet. Hvorfor skal det år absolut ligge i regi af 10. klasse?

"Bare fordi vi på efterskolerne definerer skolegang og faglighed anderledes end i en låst, statsdefineret hverdag, betyder det ikke, at der er tale om et slacker-år."

Torben Vind Rasmussen pointerer, at selvom nogle unge allerede er afklarede, når de starter på efterskole, er der også en gruppe, der skal afklares fagligt.

"Hvis vi flytter 10. klasse, så det reelt er starten på en ungdomsuddannelse, så tvinger man de unge til at træffe et valg, de ikke er klar til. Det tror jeg ikke, vi får noget godt ud af," siger han.

Læs også

Unge efterspørger pauser

I ungdomsforskningen ser man en generel tendens til, at unge søger efter pauser, ifølge Noemi Katznelson.

Det giver sig blandt andet udtryk i et stigende antal sabbatår.

"Vi ser en efterspørgsel efter muligheder for at sætte ting i bero eller søge efter noget nyt. For en del unge er 10. klasse sådan en pause, hvor de kan vinde tid og udskyde et uddannelsesvalg eller afprøve sig selv på en ny måde."

Hvis vi flytter 10. klasse, så det reelt er starten på en ungdomsuddannelse, så tvinger man de unge til at træffe et valg, de ikke er klar til. 

Torben Vind Rasmussen
Formand, Efterskolerne

Ifølge Noemi Katznelson er det naturligt at diskutere efterskolernes rolle i takt med den stigende popularitet:

"Det stiller nogle krav og nogle spørgsmål til sektoren, at de er blevet så populære. Hvordan får vi dem med, som ikke har råd? Hvordan skaber vi nogle efterskoler, som også kan rumme dem, der ikke glider helt ubesværet ind i fællesskabet?"

Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv er der store forskelle på elevgrundlaget i efterskolernes 10. klasse og den kommunale 10. klasse.

Efterskoleelever er fagligt stærkere, og deres forældre er bedre uddannede sammenlignet med elever i andre 10. klassestilbud.

Samlet set er i alt 32.176 unge startet på efterskole dette skoleår. Det samlede tal indeholder elever i både 8., 9. og 10. klasse. 

Andelen af efterskoleelever, der afbryder efterskoleopholdet, er uændret, nemlig 13 procent. Det viser tallene for de elever, der forlod efterskolen i skoleåret 2023/24.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Torben Vind Rasmussen

Formand, Efterskoleforeningen, forperson, Center for Ungdomsforskning (CeFU)
master i ledelse af uddannelsesinstitutioner (CBS)

Noemi Katznelson

Professor og forskningsleder, Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet KBH, bestyrelsesmedlem, VIA University College, Tietgenfonden, Nordea-fonden
cand.mag. i pædagogik og historie, ph.d. i uddannelsesforskning (RUC 2004)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024