DF-profil vil hellere have SoMe-hajer end politiske rådgivere på sit EU-hold

Anders Vistisen vil fylde det meste af sin stab i EU-Parlamentet med folk, der kan skabe indhold på sociale medier. "Vi vil være de bedste," lyder det fra DF'eren.

Det er slagkraftige budskaber om mindre EU og mere kontrol med migration, som Dansk Folkepartis Anders Vistisen har haft succes med på sociale medier. 
Det er slagkraftige budskaber om mindre EU og mere kontrol med migration, som Dansk Folkepartis Anders Vistisen har haft succes med på sociale medier. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix
Rikke Albrechtsen

Dansk Folkepartis EU-parlamentariker Anders Vistisen har allerede vist, at han kan give sine EU-kolleger baghjul, når det kommer til at få danskernes opmærksomhed på Facebook.

Hans kontante indlæg om emner, der vækker store følelser, som migration, vold, grænsekontrol, EU-modstand og protester mod grøn omstilling har trukket mere engagement til sig end nogen anden dansk parlamentariker kan mønstre, har Altinget tidligere beskrevet.

Nu skruer han en tak til op for indsatsen. Til sit kontor i Europa-Parlamentet søger den nyligt genvalgte DF-politiker tre ansatte, der skal tage sig af at fremme hans budskaber på sociale medier "også om emner, der kan ses som kontroversielle og skaber debat", som han skriver i opslaget

Vi vil være de bedste på sociale medier.

Anders Vistisen
EU-parlamentariker (DF)

En enlig EU-parlamentariker har som udgangspunkt lønmidler til at ansætte tre eller maksimalt fire faste rådgivere til at hjælpe med det politiske arbejde i Parlamentet.

Det er dermed højst usædvanligt, når Anders Vistisen vælger kun at have én person i sin egen stab til at lave politik. Resten skal i stedet have ekspertise inden for ting som videoredigering, lydproduktion, grafik, algoritmeforståelse og brug af annoncekroner, så Vistisen kan få størst mulig gennemslagskraft på YouTube, X, Instagram, LinkedIn og Facebook.

"Det er en klar strategisk beslutning, der viser, hvad han vil bruge sine knappe ressourcer på," siger professor Mark Blach-Ørsten fra Roskilde Universitetscenter (RUC), der har forsket i EU set gennem kommunikationsbriller i mange år.

Læs også

Vil være bedst

Samme konklusion drager Eske Vinther-Jensen, der er partner i analysevirksomheden Common Consultancy, som er specialiseret i politisk brug af sociale medier, og som tidligere har afdækket både DF’erens og den øvrige europæiske højrefløjs indsats på nettet.

"Hvis man vil lave seriøst policy- og udvalgsarbejde, så kræver det, at man har folk, som er superlangt nede i detaljerne. Det er et tegn på, at det i stedet er den udadvendte politiske diskussion, der skal vindes, og som bliver anset som den vigtigste," siger Eske Vinther-Jensen.

Anders Vistisen bekræfter, at det er led i en strategisk ambition om at bevare den digitale førertrøje blandt danskerne i Europa-Parlamentet. 

"Det er helt entydigt en faktor. Vi skriver også i opslaget, at vi vil være de bedste på sociale medier," siger han. 

Hvad laver de?

Samtidig flugter det med, at Dansk Folkeparti generelt skærper tonen på nettet lige nu.

Anders Vistisen gør klart, at han også før valget brugte mange af sine ressourcer på kommunikation, men vurderer, at det nu får et nøk opad på omkring 25 procent.

DF-politikeren anerkender, at det er et usædvanligt valg, han træffer. De øvrige parlamentarikere har typisk en enkelt person ansat til at få deres budskaber ud, mens resten assisterer med lovarbejdet. Men han afviser, at det skulle være nødvendigt med mere end én politisk rådgiver for at gøre det parlamentariske arbejde grundigt nok.

"Nu har jeg siddet i Europa-Parlamentet on and off i ti år, og jeg har aldrig helt forstået, hvad de medarbejdere laver," siger Vistisen, der spekulerer i, om han måske er "lidt mere selvhjulpen" end sine danske EU-kolleger, når det kommer til forarbejdet til de tusindvis af afstemninger, han som EU-parlamentariker skal tage stilling til.

Her læner han sig op ad sine politiske kammerater i Parlamentet.

"Vi laver kun en brøkdel af vores stemmelister selv. De andre får vi fra de andre delegationer. Så vi synes ikke, at der er en arbejdsmængde, der berettiger, at vi ansætter flere mennesker til det," siger han.

Ikke overrendt af lobbyister

Dansk Folkeparti har også traditionelt haft en anden rolle i Parlamentet end de øvrige danske partier. DF har de seneste fem år haft hjemsted i den højrenationale politiske gruppe Identitet og Demokrati, som aktivt er blevet holdt uden for indflydelse af de øvrige partigrupper.

Kommer Anders Vistisen til at få en afgørende rolle i, hvordan EU’s politik bliver skabt over midten de næste fem år. Nej, formentlig ikke. Men kan han få en kæmpestor og også uforholdsmæssig stor stemme i, hvordan EU-politik bliver præsenteret i Danmark? Ja, det kan han faktisk godt.

Eske Vinther-Jensen
Partner, Common Consultancy

Dermed er der også mindre politikudformning, som tilfalder deres parlamentarikere, og dermed er der heller ikke lige så stor interesse udefra for at påvirke en politiker som Anders Vistisen.

"Vi bliver ikke overløbet på samme måde af lobbyister fra højre og venstre. Så jeg behøver ikke have medarbejdere, der bruger halve eller hele stillinger på at holde møder med diverse organisationer," siger han.

Samtidig gør han klart, at hans nye politiske hjem, Europæiske Patrioter, har givet ham titel af indpisker med ansvar for at sørge for, at de 84 medlemmer af det, der nu er EU-Parlamentets tredje største gruppe, i så vid udstrækning som muligt holder gruppens politiske linje. Til det arbejde vil han kunne læne sig op ad gruppens sekretariat.

Underlig form for beskæftigelsesterapi

Den nystiftede gruppe, som franske Rassemblement National og den ungarske premierminister Viktor Orbans Fidesz-parti er ledende kræfter i, bliver også holdt udenfor af det politiske flertal på midten, der nægter at samarbejde med dem.

Det har også en betydning for Vistisens prioriteringer, fordi han så hellere vil bruge sin energi på at være en højlydt opposition end at bruge tid i det politiske maskinrum.

"Så længe alle de ændringsforslag, vi fremsætter, bliver stemt ned, så ville det da være en underlig form for beskæftigelsesterapi at have to medarbejdere, der sidder og laver 400 ændringsforslag om måneden," siger han.

Alligevel mener kommunikationsforsker Mark Blach-Ørsten, at det er et bemærkelsesværdig valg på et tidspunkt, hvor der også på nationalt plan er fokus på arbejdsmængden for politikere. Han henviser til en rapport fra tænketanken Justitia, der konkluderer, at det almindelige lovgivningsarbejde er stærkt presset, blandt andet fordi politikerne har travlt med at kommunikere udadtil.

"Set i helikopterperspektivet, så bruger politikerne nok for meget tid på sociale medier og for lidt tid på politikudvikling og på deltagelse i det politiske arbejde. Men Anders Vistisen har tydeligvis valgt at gå all in på kommunikationsarbejdet," siger han.

Samtidig anerkender RUC-forskeren, at det kan være en god strategi for DF-politikeren, fordi det er notorisk svært for danske EU-parlamentarikere at brage igennem lydmuren, samtidig med, at de sjældent bliver belønnet af offentligheden for deres egentlige politiske arbejde.

Samme vurdering kommer fra SoMe-ekspert Eske Vinther-Jensen.

"Kommer Anders Vistisen til at få en afgørende rolle i, hvordan EU’s politik bliver skabt over midten de næste fem år. Nej, formentlig ikke. Men kan han få en kæmpestor og også uforholdsmæssig stor stemme i, hvordan EU-politik bliver præsenteret i Danmark? Ja, det kan han faktisk godt," siger Eske Vinther-Jensen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Vistisen

MEP (DF)
cand.jur. (Aarhus Uni. 2013)

Eske Vinther-Jensen

Adm. direktør, Common Consultancy
Master of Management Development (Copenhagen Business School), MSc, International Relations (London School of Economics), sprogofficer, (Forsvarsakademiet), BA, Idehistorie, (Aarhus Universitet)

Mark Blach-Ørsten

Professor, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet
ph.d. (Roskilde Uni. 2003), cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1999)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024