Kommentar af 
Ida Elmdal Thagesen

"En mindre detalje" om en israelsk gruppevoldtægt gør det værd at opleve palæstinensisk forfatter, når hun besøger Danmark

Sidste år blev den palæstinensiske forfatter Adania Shibli "aflyst", da hun skulle modtage en pris for sin roman 'A Minor Detail', som bygger på en sand historie om en israelsk gruppevoldtægt af en ung beduinpige. Til gengæld gæster hun Louisiana senere på måneden, og det er der alle mulige gode grunde til at opleve.

Første del af bogen udspiller sig i Negev-ørkenen i den sydlige del af Israel.
Første del af bogen udspiller sig i Negev-ørkenen i den sydlige del af Israel.Foto: Ariel Schalit/AP/Ritzau Scanpix
Ida Elmdal Thagesen

Ida Elmdal Thagesen er podcastredaktør. Hun er uddannet cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og har tidligere arbejdet som journalist på blandt andet DR's Detektor og DR2 Satire.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er nogle billeder, man bare ikke kan fjerne fra nethinden, når man først har set scenen for sig.

Et af dem, der i lang tid har befundet sig på min nethinde, er fra en artikel fra The New York Times fra december, der beskriver, hvordan Hamas brugte seksuel vold som et våben 7. oktober 2023:

"Mens én terrorist voldtog hende (…), var der en anden, som hev en lommekniv frem og skar hendes bryst af," lyder et af de mange israelske vidnesbyrd i artiklen. Det gjorde ikke billedet mindre present på min nethinde, at jeg måtte google 'box cutter' for at finde frem til, hvilken slags kniv der er tale om. 

Et andet billede, som nu har brændt sig fast på min nethinde, stammer fra romanen 'En mindre detalje', som i denne uge udkommer på dansk på Gads Forlag. Den handler også om seksuel vold, om end forfatterens perspektiv i denne sammenhæng er palæstinensisk.

Han lægger hende i sandet foran en gruppe soldater. Han tager tøjet af hende, spuler hende med en vandslange, vasker hende i sæbe, hælder benzin i hendes år og klipper det kort for at undgå lus.

Bogen har to dele. Bogens første del udspiller sig i 1949 – et år efter oprettelsen af den israelske stat, hvilket fordrev mere end 700.000 palæstinensere – og her følger vi en officer, der i fællesskab med en israelsk sikkerhedsstyrke udsletter en beduinlejr i Negev-ørkenen i den sydlige del af Israel. Bogens anden del finder sted mange år senere, da en ung kvinde i Ramallah bliver besat af en "mindre detalje" i historien og beslutter sig for at finde ud af, hvad der egentlig skete.

Scenen, der har brændt sig fast på min nethinde, stammer fra bogens første del. Officeren tager den eneste overlevende fra beduinlejren – en beduinpige – med tilbage til soldaternes lejr. Han lægger hende i sandet foran en gruppe soldater. Han tager tøjet af hende, spuler hende med en vandslange, vasker hende i sæbe, hælder benzin i hendes år og klipper det kort for at undgå lus.

Der er noget helt særligt og gruopvækkende ved scener som denne i 'En mindre detalje'. Soldatens handlinger beskrives helt nøgternt:

"(…) Soldaterne begyndte på ny at kigge rundt mellem hinanden og på pigen, som lå sammenrullet i sandet og rystede (…) Han rettede sit blik direkte mod hende og beordrede hende med skarp stemme til at tage sæben op (…) Hun blev imidlertid liggende uden at røre sig, hvilket fik soldaternes undertrykte latter til at bryde frem (…)".

De voldtager hende på skift og slår hende ihjel.

Læs også

Ansigtsløse og navnløse

Bogens forfatter, palæstinensiske Adania Shibli, skulle egentlig have modtaget den tyske litteraturpris 'LiBeraturpreis' for sin roman på en bogmesse sidste oktober. Men efter Hamas' terrorangreb fik romanen en del kritik, blandt andet for at dehumanisere israelerne med sine "navnløse og ansigtsløse" beskrivelser af soldaterne. Det fik priskomitéen at udskyde prisoverrækkelsen.

Shibli tog til genmæle i et essay, som Weekendavisen bragte i januar, hvor hun blandt pointerer, at alle romankaraktererne er ansigtsløse og navnløse, også de palæstinensiske. (Ville handlingerne fremstå mere humane, hvis man blot kendte deres navne, kan man også spørge sig selv?).

Folkene bag 'LiBeraturpreis' har siden undskyldt til forfatteren.

En leg med store og små detaljer

Det er netop de ansigtsløse karakterer, som gør Shiblis roman stærk, eller nærmere: det er hendes leg med detaljerne. Forfatteren har udvisket nogle detaljer for at give plads til nogle andre.

Det er netop de ansigtsløse karakterer, som gør Shiblis roman stærk, eller nærmere: det er hendes leg med detaljerne. Forfatteren har udvisket nogle detaljer for at give plads til nogle andre.

Vi kender ingen navne på romankaraktererne, til gengæld er vi for eksempel hele tiden orienteret om dato og tidspunkt. Shibli slutter med jævne mellemrum sine passager med eksempelvis at skrive: "Det var om aftenen den 12. august 1949." På den måde tvinger forfatteren læserne til at reflektere over, hvilke detaljer, der er de væsentlige, og hvilke, der ikke er.

Det er også "en mindre detalje", der mange år efter hændelsen i Negev-ørkenen får en ung kvinde til at interessere sig for hændelsen. 

Kvinden bliver faktisk helt besat af at undersøge, hvad der skete, at "finde sandheden", og dén besættelse udgør rammen for anden halvdel af bogen. Vi skifter officerens perspektiv ud med kvindens. 

Kvinden har lige fået nyt job, men hun kan ikke koncentrere sig om andet end hændelsen. Hun har tankemylder, og forfatterens beskrivelse af menneskets indre tankeaktivitet er fantastisk: på samme tid realistisk, humoristisk og intelligent.

Med jævne mellemrum tænker palæstinenseren for eksempel over, hvorfor hun mon er besat af detaljer:

"(…) Hændelsen fandt sted en morgen, som præcis et kvart århundrede senere ville falde sammen med den morgen, jeg blev født (…) Det kan virke som et udtryk for ren og skær selvoptagethed, at det, der gjorde mig opmærksom på hændelsen, (…), var en mindre detalje som denne, sammenlignet med de større detaljer, (…) Alligevel er der nogle, som mener, at denne måde at opfatte tingene på og det at fokusere på de mest ubetydelige detaljer, (…) er den eneste vej til sandheden, faktisk det endelige bevis på, at den eksisterer."

Læs også

Vejen til sandheden

Det mest paradoksale ved "aflysningen" af Shibli tilbage i oktober er måske, at en af hovedpointerne i hendes roman er, at sandheden om hændelsen kun kan findes, hvis alle perspektiver høres

Shibils fortælling bygger på en virkelig hændelse om en ung beduinpige, der blev voldtaget og skudt af israelske soldater i Negev-ørkenen i 1949, og det mest paradoksale ved "aflysningen" af Shibli tilbage i oktober er måske, at en af hovedpointerne i hendes roman er, at sandheden om hændelsen kun kan findes, hvis alle perspektiver høres:

"(...) Det er hende, hverken hærens museer eller bosætterne og deres arkiver, der ligger inde med de detaljer, som kan hjælpe mig med at afdække hændelsen, som den blev oplevet af pigen, og endelig komme frem til den fulde sandhed."

Nu kan du til gengæld snart opleve hende i Danmark, for senere denne måned optræder Adania Shibli til 'Louisiana Literature Festival'.

Det er netop på grund af hendes leg med sproget, hendes leg med større og mindre detaljer, at de 144 siders undersøgelse af gruppevoldtægten er værd at læse, mens det er hendes refleksioner, der gør hende værd at opleve, når hun gæster kunstmuseet i Humlebæk.

For det er ikke altid de store politiske linjer, men de små detaljer, som bliver til de billeder, som brænder sig fast på nethinden. Det er den 'box cutter', som en Hamas-kriger brugte til at skære en israelsk kvindes bryst af med, og det er den benzin, som skulle rense en beduinpiges hår, så hun blev ren nok til, at israelske soldater kunne få sig selv til at voldtage hende.

Det er sådan, med alle detaljerne, alle perspektiverne, at vi forstår sandheden.

Blå bog

Adania Shibli

  • Adania Shibli (f. 1974 i Palæstina) bor og arbejder i Berlin og Jerusalem
  • Hun har skrevet både romaner, skuespil, noveller og essays, som er udkommet på mere end 30 sprog
  • 'En mindre detalje' udkom for første gang på dansk den 13. august 2024 på Gads Forlag.
  • Shibli gæster Lousiana Literature Festival 22.-25. august 2024.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024