Brian Mikkelsen søger stadig efter den brændende platform

INTERVIEW: Digital vækst er Brian Mikkelsens (K) hjertensbarn. Men det er ikke nok, at fagfolket – som har døbt ham “digitaliseringsministeren” – elsker ham. Han vil have befolkningen i tale.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix Denmark
Klaus Ulrik Mortensen

Når vi ser på, hvilken hastighed tingene sker med i andre lande, bliver vi nødt til at træde lidt hårdere i pedalerne for at udnytte de digitale muligheder. Jeg er bange for, at vi er lidt for tilfredse i Danmark, fordi det jo går meget godt. Nøgletallene er gode på både økonomi og beskæftigelse. Der mangler den brændende platform, og den forsøger jeg at italesætte og skabe ved at tale om det konstant.

Brian Mikkelsen (K)
Erhvervsminister

I princippet skulle man mene, at der var nok stof mellem himmel og jord til, at 179 folkevalgte kunne stille sig op på en ølkasse og holde en tale uden at gentage hinandens pointer.

Og snævrer man feltet ind til den aktuelle regerings 22 ministre, burde opgaven være endnu mere overkommelig.

Men sådan fungerer politik selvfølgelig ikke. Her vil alle tale om det samme og helst på én gang. Og det er årsagen til, at hvor den digitale dagsorden for blot et år siden forekom forsømt, så har tæt på halvdelen af VLAK-regeringen nu travlt med at tale disruption op som det nye sort i dansk politik.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024