EU-Kommissionen: Facebook bryder nye konkurrenceregler
Facebook skal give brugerne bedre muligheder for at vælge dataindsamling fra, mener Kommissionen, der advarer det sociale medie opm muligt lovbrud.
Chris Lehmann
RedaktørEU-Kommissionen har mandag advaret Facebooks moderselskab Meta om at virksomheden i Kommissionens øjne bryder europæisk lovgivning.
Kommissionen mener, at Facebook bryder en af de to nye store stykker lovgivning, Digital Markets Act. Det er seneste udvikling i en undersøgelse, Kommissionen har kørt siden marts.
Helt præcist mener Kommissionen, at Facebook ikke tilbyder en måde for brugere af tjenesten at sige nej til massiv indsamlig af data med henblik på at vise personaliserede annoncer.
I sidste ende kan Kommissionen idømme Meta bøder på ti procent af selskabets årlige, verdensomspændende indtjening, stigende til tyve procent ved gentagne overtrædelser.
Tidligere i år trådte EU's to nye lovpakker for digitale tjenester i kraft, Digital Markets Act og Digital Services Act. Digital Markets Act har til formål at skabe bedre konkurrencevilkår og modvirke digitale monopoler – Digital Services Act har fokus på forbruger- og databeskyttelse.
Betaling eller overvågning
I dag giver Facebook mulighed for at man kan betale for tjenesten, hvis man ikke ønsker den slags dataindsamling. Det koster i Danmark 75 kroner om måneden, og dækker både Facebook og Instagram.
Kommissionen mener dog, at Facebooks valgmuligheder er for begrænsede.
Den nye lovgivning betyder, at Facebook er blevet udpeget som en såkaldt gatekeeper, og med den udpegning kommer særlige forpligtelser, blandt andet til at brugere skal kunne vælge en mindre dataindsamlende, men tilsvarende version af tjenesten.
Det er den forpligtelse, Kommissionen ikke mener, Meta overholder, da virksomheden kræver betaling, hvis man ikke vil have indsamlet sine data.
"Vores syn på sagen er, at Meta’s reklamemodel ikke lever på til Digital Markets Act. Vi vil give borgerne kontrollen over deres data tilbage og give dem muligheden for at vælge en oplevelse med færre målrettede reklamer," siger Margrethe Vestager, ledende næstformand for EU-Kommissionen i en pressemeddelelse om udviklingen.
Meta kan nu svare på Kommissionens anklager på skrift og gøre indsigelser mod påstanden om lovbrud.
Kommissionens undersøgelse af det påståede lovbrud skal være færdiggjort senest 25 marts 2025, et år efter sagen begyndte.